2n BTX dietari



2n BTX   14/15

Índex:
1- temari
2- calendari
3- orientacions i normes
4- lectures
5- controls de lectura i treballs
6- dossier de textos comentats a classe
7- activitats culturals i d’excel·lència


MATÈRIA X EXAMEN (útil per preparar la recuparació global)


1
t.1-2-7-12
2
t. 3-8-13
3
t. 4-5-9
4
t. 15
5
t. 10-11
6
t. 6-11
7
t. 14-16

1- TEMARI:
A) COMENTARI DE TEXT

1. EL TEXT. COMENTARI DISCURSIU.
1.1 El text
1.2 Funcions lingüístiques i comunicació
1.3 Propietats del text
1.4 Tipologia textual
1.5 El comentari discursiu

2 L’ÀMBIT ACADÈMIC. ELS TEXTOS EXPOSITIUS
2.1 L’àmbit acadèmic
2.2 Característiques
2.3 Situació d’enunciació
ELS TEXTOS EXPOSITIUS
2.4 Estructura dels textos expositius
2.5 recursos lingüístics

3. L’ÀMBIT PERIODÍSTIC I PUBLICITARI.
ELS TEXTOS ARGUMENTATIUS

L'ÀMBIT PERIODÍSTIC
3.1 Els mitjans de comunicació: la premsa escrita
3.2 Entre informació i opinió
3.3 Gèneres periodístics
L'ÀMBIT PUBLICITARI
3.4 Publicitat i propaganda
3.5 Funcions lingüístiques
3.6 Estructura
3.7 Recursos lingüístics
ELS TEXTOS ARGUMENTATIUS
3.8 L’argumentació
3.9 Elements
2.10 Estructura
3.11 Arguments i fal·làcies

4. LA COHERÈNCIA
4.1 Determinació del tema
4.2 El resum
4.3 Estructura
4.4 Progressió temàtica
5.5 Isotopies

5. L’ADEQUACIÓ
5.1 Àmbits d’ús
5.2 Tipologia textual
5.3 Veus del discurs
5.4 Registre


6. LA COHESIÓ I LA VALORACIÓ CRÍTICA
6.1 Mecanismes de referència
6.2 La connexió
6.3 La modalitat
6.4 L'estil
6.5 La valoració crítica

B) GRAMÀTICA

7. FONÈTICA I FONOLOGIA
7.1 El procés de fonació. La doble articulació
7.2 Sistema vocàlic. Sistema consonàntic.
7.3 Fonètica sintàctica
7.4 L’ortografia

8. MORFOLOGIA. PRONOMS FEBLES. FLEXIÓ VERBAL
8.1 El signe lingüístic
8.2 La substitució pronominal
8.3 La flexió verbal

9. SINTAXI ORACIONAL. CATEGORIES LÈXIQUES. L’ORACIÓ COMPOSTA
9.1 Categories lèxiques i sintagmes
9.2  L’oració simple
9.3 L’oració composta. Tipus d’oració composta.
9.4 Proposicions coordinades.
9.5 Proposicions juxtaposades.
9.6 Proposicions subordinades.

10. LÈXIC I SEMÀNTICA.
10.1 Sinonímia i antonímia
10.2 La polisèmia
10.3 Hiperònims i hipònims
10.4 Formació de paraules: derivació, composició, habilitació
10.5 Interferències lèxiques

ÚS SOCIAL DE LA LLENGUA

11. SOCIOLINGÜÍSTICA I LLENGUA ESTÀNDARD.
11.1 La variació lingüística. Llengua i dialecte.
11.2 El concepte de llengua estàndard.
11.3 Les actituds i els prejudicis lingüístics. L’autoodi.
11.4 Bilingüisme i diglòssia.
11.5 Llengües en contacte i conflicte lingüístic.
11.6 La normalització lingüística.
11.7 La legislació lingüística a l’Estat espanyol.

LITERATURA
Als següents temes se’ls inseriran els quinze ítems proposats per la Universitat com a preparació de les PAU

12. CONTEXT HISTÒRIC I LITERARI (ss. XX i XXI).
12.1 L'herència de la Renaixença
12.2 Modernisme i Noucentisme
12.3 Avantguardisme
12.4 Superació de la Renaixença al País Valencià: generacions de 1909 i 1930
12.5. El col·lapse de la guerra i la postguerra
12.6 La literatura durant el franquisme i la transició
12.7 El panorama actual. Perspectives.

13. LA NARRATIVA.

1. LA POSTGUERRA. Explica en quina mesura el context sociopolític dels anys posteriors a la Guerra Civil fins als anys 70 condiciona la producció narrativa de l’època. La novel·la  a l’exili

2. Explica les característiques més importants de l’obra literària d’Enric Valor.

3. La producció literària de Mercè Rodoreda incideix sobre la psicologia dels personatges. Estàs d’acord amb aquesta asseveració? Explica per què.

4 Què destacaries de la narrativa dels anys 70 fins a l’actualitat? Reflexiona, sobretot, entorn de les novetats en la tècnica literària i del context sociocultural.

5. Explica en quina mesura la narrativa curta de Quim Monzó reflecteix la societat contemporània i amb quins recursos literaris ho fa. (367-371)

14. LA POESIA
6. Descriu les tendències més rellevants de la poesia en el període que va des de la postguerra fins a finals dels anys 70. 

7. Explica les aportacions de Vicent Andrés Estellés al gènere poètic. 

8. Explica les característiques més importants de la producció poètica de Salvador Espriu.  

9. Descriu les característiques bàsiques de la poesia actual.

10. La poesia de Miquel Martí i Pol ha aconseguit un gran ressò social. Explica-ho i raona-ho.

15. EL TEATRE
11. Descriu la renovació teatral del període que va des de la postguerra fins als anys 70.  (329-334)

12. Descriu els aspectes més importants de l’obra teatral de Manuel de Pedrolo.

13. Descriu les característiques bàsiques de l’escriptura teatral actual.

14. Explica l’obra teatral de Josep Maria Benet i Jornet i la seua relació amb el món audiovisual.

16. L’ASSAIG
15. Valora la repercussió de l’assaig de Joan Fuster en el context de l’època.
16. Joan Francesc Mira ha reflexionat en els seus assajos sobre la nostra realitat contemporània. Explica-ho.


2- CALENDARI

AVALUACIONS
1a 13 nov
2a 12 feb
3a 20 maig

EXÀMENS
P-in A
P-in B

P-1  7 Nov   (t:1,2,7,12) 
P-2  12 des  (t: 3,8,13+ ítems 1-5)
P-3    3 feb  (t: 4,9,14+ítems 6-10)
P-4  10 març (t: 5,10,15+ítems 11-14)
P-5   21 abril (t: 6,11,16+ítems 15-16)
P-6  7-13 maig (Recuperacions parcials + final)
P-7  15-18 maig (Recuperació global)

CRTL-novel·la  2 nov
CTRL-teatre 24 feb

CTRL
Diccionari per a ociosos (darrer divendres de mes)
Valoració del seguiment i valoració del dossier final

CTRL-Novel·la  
* El mateix dia s’haurà de presentar una fotocòpia amb un fragment delimitat de la lectura. Per darrere, s’especificarà:
1-  la localització (si no apareix a la fotocòpia)
2- el tema o títol proposat per al fragment
3- la ubicació dins de la trama
5- el resum (3/5 línies)
6- un parell de recursos estilístics.

CTRL-Teatre     24 feb

CTRL-Poesia   28 abril #
Recitació +CTX
# el mateix dia es lliurarà una Fitxa del poema triat
(que no podrà coincidir amb el de cap company)
Llargada màxima, un full a doble cara.
Data per límit per a la tria del poema (14 abril)


CTRL- Assaig científic  
Dossier + (exposició)

14 nov (data límit per triar el monogràfic*)
* ja sabeu que no poden fer el mateix dos alumnes

3- ORIENTACIONS I NORMES

CRITERIS DE QUALIFICACIÓ

La nota d’avaluació respondrà als criteris fixats en cada nivell, amb reajustament, si cal, en benefici de l’alumne.
El pes de cada nota dins del seu apartat dependrà de conjunt de notes dins d’aquest mateix apartat. En tot cas, la nota final d’avaluació respondrà a una fórmula particular de cada avaluació, amb una variació del 5 %  per actitud, i fins el 10 %  suplementari en excel·lència o activitats voluntàries proposades.
En qualsevol cas una redacció deficient o importants i repetides errades ortogràfiques limitaran la nota màxima fins un 20% 
La puntuació de proves i treballs, podrà ser numèrica quan respon a un model  de resposta,  o neutra, quan es fa una  valoració global de tots els elements, sense  l’existència d’un model únic.
          Les qüestions de les proves poden ser avaluades seguint dos principis:
a) contingut: conceptes, redacció i ortografia
b) praxi: *ítems que demostren un coneixement implícit

*el percentatge de validesa de cada resposta se determinarà puntualment, en funció la dificultat i el nombre. Un cas semblant s’aplica als controls de lectura, on la superació d’aquest significa un nombre mínim de respostes vàlides.

REVISIÓ de les proves:

a) general en classe.
S’hi indiquen els criteris seguits per cada qüestió i les possibles variacions. Es poden fer aclariments en el moment.  Si un alumne detecta alguna errada o una insuficient valoració, la indicarà justificadament al marge superior de l’examen. Posteriorment serà revisada i presa en consideració.

b) personal
en cas necessari hi haurà una explicació personal

c) administrativa
si el desacord continua, l’alumne podrà seguir els tràmits previstos

JUSTIFICACIÓ DE FALTES

Qualsevol alumne que no assistisca a una prova, independentment del justificant regular,  haurà de redactar una nota explicant-ne els motius i sol•licitant una data alternativa. Aquesta nota anirà datada i signada per alumne. Posteriorment serà grapada al full d’examen.
Model:
a) identificació: nom de l’alumne i curs
b) assumpte: prova i data de l’examen absent
c) justificació: motius de l’absència
d) petició de fer la prova
e) tancament: data i signatura

NORMES DE PRESENTACIÓ I REDACCIÓ D’EXÀMENS I TREBALLS

Identificació; nom, paginació si cal, i títol, si es tracta d’un treball.
Fulls format A4; més d’un, grapats.
Escrit a mà, només excepcionalment a l’ordinador.
Bolígraf blau
Marges
Redacció ordenada en paràgrafs clars.

PRESENTACIÓ DIGITAL via @

. Asumpte. Núm de classe + treball
. índex


4- LECTURES 

1a avaluació:
narrativa del s. XX
RODOREDA, M. La plaça del diamant  ed. Bromera
MONCADA,J. Camí de sirga ed 62
MARQUÉS,P. Col·loquis de Canet

2a avaluació:
teatre
SIRERA, R.  El verí del teatre ed 62
BENET i JORNET, J. Ma Berenàveu a les fosques ed. 62


Assaig científic
Dossier de la revista MÈTODE


3a avaluació:
Assaig humanístic
FUSTER, J. Diccionari per a ociosos  ed. 62

poesia
ESTELLÉS Llibre de meravelles ed 3i4
MARTí i POL La fàbrica ed 62

5- CONTROLS DE LECTURA I TREBALLS

CTRL- novel·la*

CTRL-teatre *

CTRL- assaig cientític
Mitjançant un treball i exposició oral (si hi ha temps)
(no poden haver-ne dos iguals)

CTRL-assaig humanístic

CTRL-Mitjançant l’elaboració d’un dossier amb les activitats proposades

CTRL- Fitxa d’un poema i recitació d’aquest en classe
(no poden haver-ne dos iguals)

escrit*
* El mateix dia s’haurà de presentar una fotocòpia amb un fragment delimitat de la lectura. Per darrere, s’especificarà:
1-  la localització (si no apareix a la fotocòpia)
2-  el tema o títol proposat per al fragment
3- la ubicació dins de la trama
5- el resum (3/5 línies)
6- un parell de recursos estilístics.


TREBALL Assaig científic

DOSSIER MONOGRÀFIC
(orientacions per a la redacció)

1.-  TRIA
Tria d’un dossier de la revista Mètode. Podeu trobar un índex i les revistes en PDF a l’adreça d’internet www.metode.cat. En paper podeu aconseguir les revistes a la llibreria de la universitat de València. (C/ Arts Gràfiques; metro Facultats).

2.- LECTURA
Lectura comprensiva del text; cosa que significa subratllar i glosssar el text. Per això, serà important disposar d’una còpia en paper.

3.- DESCRIPCIÓ
. Motivació personal
. Descripció del dossier (enfocament científic): sociologia, biologia, química...
. índex d’articles seguit d’un resum de cada (3/5 lín.)

4.- RESUM GLOBAL
Redacció en almenys 3 paràgrafs

5.- VALORACIÓ

Postura personal:
. interés personal
. coincidències/ objeccions en algun article més en altres
. repercussió social (notícia d’actualitat)


6.- REPTES
- preguntes retòriques
- projecte d’investigació,  enquesta d’opinió...

7.- EL GUIÓ
Esquema*  del dossier (1 pàgina)
* Un esquema és un resum organitzat de la informació, la qual cosa vol dir necessàriament que heu de fer servir recursos gràfics, que faciliten una ràpida comprensió (diferent tipografia, fletxes, claudàtors, etc.)

8.- GLOSSARI
10 tecnicismes
TREBALL Poesia

FITXA DEL POEMA:

Obs. Cal acompanyar la fitxa del text, subratllat i glossat.
(mínim 6 paràgrafs, corresponents a les diverses parts)

1- EL LLIBRE
TÍTOL
AUTOR
DATA DE PUBLICACIÓ

2. EL CONTEXT
. El context sociopolític o vital de l’autor en la data de publicació
- El significat del títol
- El contingut del poemari

3. EL POEMA: COMENTARI DISCURSIU

Adequació:
tipologia del text
l’autor i el destinatari. Les altres veus
modalització
registre idiomàtic

Coherència:
el títol
tema del poema
resum: l’anècdota
estructura: parts

Cohesió
descripció formal: mètrica, rima
altres recursos de dicció
recursos de pensament

Valoració crítica
per què l’has triat
dificultat
interés, actualitat
TREBALL Assaig humanístic

Joan FUSTER Diccionari per a ociosos 

         La prosa de Fuster és densa i amena alhora, pensada per “fer pensar”. Rigorosa i meditada no és una lectura per fer amb presses, cal prendre-se-la amb petites dosis, digerir-la.  Per això, hem marcat un calendari amb unes propostes de comprensió lectora. La finalitat última és triple: augmentar la nostra competència lingüística ―el lèxic de Fuster tan incís i precís ens hi obliga―, enciclopèdica ―la intertextualitat és importantíssima per seguir el seu pensament, i la literària ―cal fer-se’l seu,  impadronirsi com dirien els italians” de la figura del nostre assagista més europeu―. 
        
         El resultat de tot plegat, serà un dietari de lectura propi de cadascun de nosaltres. Si seguim les pautes gaudirem d’una lectura no apta per a lectors fàcils.

CALENDARI

OCT   A-B
NOV   C-H
DES   I-J
GEN   L-N
FEB    OR
MARÇ S
ABRIL  T-Z


L’elaboració del dietari serà a partir de qüestionaris periòdics que ens arribaran i haurem d’emplenar fent servir el correu electrònic. Com són qüestions que podem fer a casa, cal que tirem mà, no sols del llibre, sinó de diccionari, Viquipèdia, corrector de textos...
         Com que farem servir sempre l’escriptura digital, responeu amb un altre color davall les qüestions o emplenant les caselles.
6- DOSSIER DE TEXTOS COMENTATS A CLASSE

  Al llarg del curs anirem elaborant un dossier de textos comentats, alguns parcialment, d’altres només subratllats i glossats.

DOSSIER DE TEXTOS

1- Discurs de Pep Guardiola
2- Interés
3- Moltes famílies diferents
4- L’encèfal
5- Per què no orinen els ocells?

7- ACTIVITATS CULTURALS I D’EXCEL·LÈNCIA

PLA LECTOR
Llegir dos títols de cada tria, augmentarà la nota final fins un 25 % segons el grau i aprofitament del seguiment.

ACTIVITATS CULTURALS
La lectura d’algun llibre citat especialment a classe, així com d’alguna activitat cultura proposada pujarà la nota fins un 10% si sobre aquestes se’n fa alguna ressenya o proposta dirigida.

  Les EIXIDES escolars són una activitat més de classe i afecten tots el alumnes. Aquelles que es facen fora de l’horari escolar tindran una valoració especialment positiva. En qualsevol cas serà exigible una ressenya breu de l’activitat que incloga  aquests aspectes: descripció, motivació, anècdota i valoració crítica.

PROGRAMA D’EIXIDES

Divendres 28 de novembre
B. BRECHT L’ànima bona de Sezuan
Teatre RIALTO
20,30 h

Dimarts, 9 de desembre
Visita a l’OCCC
amb les activitats proposades:
- recital sobre V.A. Estellés
- ruta literària de la ciutat (escriptors contemporanis)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada