2n BTX
14/15
Índex:
1- temari
2- calendari
3- orientacions i normes
4- lectures
5- controls de lectura i treballs
6- dossier de textos comentats a classe
7- activitats culturals i d’excel·lència
MATÈRIA X EXAMEN (útil per preparar la recuparació global)
1
t.1-2-7-12
|
2
t.
3-8-13
|
3
t.
4-5-9
|
4
t.
15
|
5
t.
10-11
|
6
t.
6-11
|
7
t.
14-16
|
1-
TEMARI:
A) COMENTARI DE
TEXT
1. EL TEXT.
COMENTARI DISCURSIU.
1.1 El text
1.2 Funcions lingüístiques i comunicació
1.3 Propietats del text
1.4 Tipologia textual
1.5 El comentari discursiu
2 L’ÀMBIT ACADÈMIC. ELS TEXTOS EXPOSITIUS
2.1 L’àmbit acadèmic
2.2 Característiques
2.3 Situació d’enunciació
ELS TEXTOS EXPOSITIUS
2.4 Estructura dels textos expositius
2.5
recursos lingüístics
3.
L’ÀMBIT PERIODÍSTIC I PUBLICITARI.
ELS
TEXTOS ARGUMENTATIUS
L'ÀMBIT
PERIODÍSTIC
3.1
Els mitjans de comunicació: la premsa escrita
3.2
Entre informació i opinió
3.3
Gèneres periodístics
L'ÀMBIT
PUBLICITARI
3.4
Publicitat i propaganda
3.5
Funcions lingüístiques
3.6
Estructura
3.7
Recursos lingüístics
ELS
TEXTOS ARGUMENTATIUS
3.8 L’argumentació
3.9 Elements
2.10 Estructura
3.11 Arguments i fal·làcies
4. LA COHERÈNCIA
4.1 Determinació
del tema
4.2 El resum
4.3 Estructura
4.4 Progressió
temàtica
5.5 Isotopies
5. L’ADEQUACIÓ
5.1 Àmbits d’ús
5.2 Tipologia
textual
5.3 Veus del
discurs
5.4 Registre
6. LA COHESIÓ I LA
VALORACIÓ CRÍTICA
6.1 Mecanismes de
referència
6.2 La connexió
6.3 La modalitat
6.4 L'estil
6.5 La valoració
crítica
B) GRAMÀTICA
7. FONÈTICA I
FONOLOGIA
7.1 El procés de fonació. La doble
articulació
7.2 Sistema vocàlic. Sistema consonàntic.
7.3 Fonètica sintàctica
7.4 L’ortografia
8. MORFOLOGIA.
PRONOMS FEBLES. FLEXIÓ VERBAL
8.1 El signe lingüístic
8.2 La substitució pronominal
8.3 La flexió verbal
9. SINTAXI
ORACIONAL. CATEGORIES LÈXIQUES. L’ORACIÓ COMPOSTA
9.1 Categories
lèxiques i sintagmes
9.2
L’oració simple
9.3 L’oració composta. Tipus d’oració
composta.
9.4 Proposicions coordinades.
9.5 Proposicions juxtaposades.
9.6 Proposicions subordinades.
10. LÈXIC I
SEMÀNTICA.
10.1 Sinonímia i antonímia
10.2 La polisèmia
10.3 Hiperònims i hipònims
10.4 Formació de paraules: derivació,
composició, habilitació
10.5 Interferències lèxiques
ÚS SOCIAL DE LA
LLENGUA
11.
SOCIOLINGÜÍSTICA I LLENGUA ESTÀNDARD.
11.1 La variació lingüística. Llengua i
dialecte.
11.2 El concepte de llengua estàndard.
11.3 Les actituds i els prejudicis
lingüístics. L’autoodi.
11.4 Bilingüisme i diglòssia.
11.5 Llengües en contacte i conflicte
lingüístic.
11.6 La normalització lingüística.
11.7 La legislació lingüística a l’Estat
espanyol.
LITERATURA
Als següents temes
se’ls inseriran els quinze ítems proposats per la Universitat com a preparació
de les PAU
12. CONTEXT
HISTÒRIC I LITERARI (ss. XX i XXI).
12.1 L'herència de
la Renaixença
12.2 Modernisme i
Noucentisme
12.3
Avantguardisme
12.4 Superació de
la Renaixença al País Valencià: generacions de 1909 i 1930
12.5. El col·lapse
de la guerra i la postguerra
12.6 La literatura
durant el franquisme i la transició
12.7 El panorama
actual. Perspectives.
13. LA NARRATIVA.
1. LA POSTGUERRA. Explica
en quina mesura el context sociopolític dels anys posteriors a la Guerra Civil
fins als anys 70 condiciona la producció narrativa de l’època. La novel·la a l’exili
2. Explica les
característiques més importants de l’obra literària d’Enric Valor.
3. La producció literària
de Mercè Rodoreda incideix sobre la
psicologia dels personatges. Estàs d’acord amb aquesta asseveració? Explica per
què.
4 Què destacaries de la narrativa dels anys 70 fins a l’actualitat? Reflexiona,
sobretot, entorn de les novetats en la tècnica literària i del context
sociocultural.
5. Explica en quina mesura
la narrativa curta de Quim Monzó
reflecteix la societat contemporània i amb quins recursos literaris ho fa.
(367-371)
14. LA POESIA
6. Descriu les tendències
més rellevants de la poesia en el
període que va des de la postguerra
fins a finals dels anys 70.
7. Explica les aportacions
de Vicent Andrés Estellés al gènere
poètic.
8. Explica les
característiques més importants de la producció poètica de Salvador Espriu.
9. Descriu les
característiques bàsiques de la poesia
actual.
10. La poesia de Miquel Martí i Pol ha aconseguit un
gran ressò social. Explica-ho i raona-ho.
15. EL TEATRE
11. Descriu la renovació teatral del període que va
des de la postguerra fins als anys 70.
(329-334)
12. Descriu els aspectes
més importants de l’obra teatral de Manuel de Pedrolo.
13. Descriu les
característiques bàsiques de l’escriptura teatral
actual.
14. Explica l’obra teatral
de Josep Maria Benet i Jornet i la
seua relació amb el món audiovisual.
16. L’ASSAIG
15. Valora la repercussió
de l’assaig de Joan Fuster en el
context de l’època.
16. Joan Francesc Mira ha reflexionat en
els seus assajos sobre la nostra realitat contemporània. Explica-ho.
2- CALENDARI
AVALUACIONS
1a 13 nov
2a 12 feb
3a 20 maig
EXÀMENS
P-in A
P-in B
P-1
7 Nov (t:1,2,7,12)
P-2
12 des (t: 3,8,13+ ítems 1-5)
P-3
3 feb (t: 4,9,14+ítems 6-10)
P-4
10 març (t: 5,10,15+ítems 11-14)
P-5
21 abril (t: 6,11,16+ítems 15-16)
P-6
7-13 maig (Recuperacions parcials + final)
P-7
15-18 maig (Recuperació global)
CRTL-novel·la 2 nov
CTRL-teatre 24 feb
CTRL
Diccionari
per a ociosos
(darrer divendres de mes)
Valoració del seguiment i valoració
del dossier final
CTRL-Novel·la
* El mateix dia s’haurà de presentar
una fotocòpia amb un fragment delimitat de la lectura. Per darrere,
s’especificarà:
1-
la localització (si no apareix a la fotocòpia)
2- el tema o títol proposat per al
fragment
3- la ubicació dins de la trama
5- el resum (3/5 línies)
6- un parell de recursos estilístics.
CTRL-Teatre 24 feb
CTRL-Poesia 28 abril #
Recitació +CTX
# el mateix dia es lliurarà una Fitxa
del poema triat
(que no podrà coincidir amb el de cap
company)
Llargada màxima, un full a doble cara.
Data per límit per a la tria del poema
(14 abril)
CTRL- Assaig científic
Dossier + (exposició)
14 nov (data límit per triar el
monogràfic*)
* ja sabeu que no poden fer el mateix
dos alumnes
3-
ORIENTACIONS I NORMES
▪ CRITERIS DE
QUALIFICACIÓ
La nota d’avaluació respondrà als
criteris fixats en cada nivell, amb reajustament, si cal, en benefici de
l’alumne.
El pes de cada nota dins del seu
apartat dependrà de conjunt de notes dins d’aquest mateix apartat. En tot cas,
la nota final d’avaluació respondrà a una fórmula particular de cada avaluació,
amb una variació del 5 % per actitud, i
fins el 10 % suplementari en excel·lència
o activitats voluntàries proposades.
En qualsevol cas una redacció
deficient o importants i repetides errades ortogràfiques limitaran la nota
màxima fins un 20%
La
puntuació de proves i treballs, podrà ser numèrica quan respon a un model de resposta,
o neutra, quan es fa una
valoració global de tots els elements, sense l’existència d’un model únic.
Les qüestions de les
proves poden ser avaluades seguint dos principis:
a) contingut: conceptes, redacció i
ortografia
b) praxi: *ítems que demostren un
coneixement implícit
*el percentatge de validesa de cada
resposta se determinarà puntualment, en funció la dificultat i el nombre. Un
cas semblant s’aplica als controls de lectura, on la superació d’aquest
significa un nombre mínim de respostes vàlides.
▪ REVISIÓ de
les proves:
a) general en classe.
S’hi indiquen els criteris seguits per
cada qüestió i les possibles variacions. Es poden fer aclariments en el
moment. Si un alumne detecta alguna
errada o una insuficient valoració, la indicarà justificadament al marge
superior de l’examen. Posteriorment serà revisada i presa en consideració.
b) personal
en cas necessari hi haurà una
explicació personal
c) administrativa
si el desacord continua, l’alumne
podrà seguir els tràmits previstos
▪ JUSTIFICACIÓ
DE FALTES
Qualsevol alumne que no assistisca a
una prova, independentment del justificant regular, haurà de redactar una nota explicant-ne els
motius i sol•licitant una data alternativa. Aquesta nota anirà datada i signada
per alumne. Posteriorment serà grapada al full d’examen.
Model:
a) identificació: nom de l’alumne i
curs
b) assumpte: prova i data de l’examen
absent
c) justificació: motius de l’absència
d) petició de fer la prova
e) tancament: data i signatura
▪ NORMES DE
PRESENTACIÓ I REDACCIÓ D’EXÀMENS I TREBALLS
Identificació; nom, paginació si cal,
i títol, si es tracta d’un treball.
Fulls format A4; més d’un, grapats.
Escrit a mà, només excepcionalment a
l’ordinador.
Bolígraf blau
Marges
Redacció ordenada en paràgrafs clars.
▪ PRESENTACIÓ
DIGITAL via @
. Asumpte. Núm de classe + treball
.
índex
4-
LECTURES
1a avaluació:
narrativa del s. XX
▪ RODOREDA, M. La plaça del diamant ed. Bromera
▪ MONCADA,J. Camí de sirga ed 62
▪ MARQUÉS,P. Col·loquis de Canet
2a avaluació:
teatre
▪ SIRERA, R. El verí del teatre ed 62
▪ BENET i JORNET, J. Ma Berenàveu
a les fosques ed. 62
Assaig científic
▪ Dossier de la revista
MÈTODE
3a avaluació:
Assaig humanístic
▪ FUSTER, J. Diccionari
per a ociosos ed. 62
poesia
▪ ESTELLÉS Llibre de
meravelles ed 3i4
▪ MARTí i POL La fàbrica ed
62
5- CONTROLS DE LECTURA I TREBALLS
CTRL-
novel·la*
CTRL-teatre
*
CTRL- assaig cientític
Mitjançant un treball i exposició oral (si hi ha temps)
(no poden haver-ne dos iguals)
CTRL-assaig
humanístic
CTRL-Mitjançant l’elaboració d’un dossier amb les activitats
proposades
CTRL- Fitxa d’un poema i recitació d’aquest en classe
(no poden haver-ne dos iguals)
escrit*
* El mateix dia s’haurà de presentar una fotocòpia amb un fragment
delimitat de la lectura. Per darrere, s’especificarà:
1- la localització
(si no apareix a la fotocòpia)
2- el tema o títol proposat per al
fragment
3- la ubicació dins de la trama
5- el resum (3/5 línies)
6- un parell de recursos estilístics.
TREBALL Assaig científic
DOSSIER MONOGRÀFIC
(orientacions per a la redacció)
1.- TRIA
Tria d’un dossier de la revista Mètode. Podeu trobar un índex i
les revistes en PDF a l’adreça d’internet www.metode.cat. En paper podeu
aconseguir les revistes a la llibreria de la universitat de València. (C/ Arts
Gràfiques; metro Facultats).
2.- LECTURA
Lectura comprensiva del text; cosa que significa subratllar i
glosssar el text. Per això, serà important disposar d’una còpia en paper.
3.- DESCRIPCIÓ
. Motivació personal
. Descripció del dossier (enfocament científic): sociologia,
biologia, química...
. índex d’articles seguit d’un resum de cada (3/5 lín.)
4.- RESUM GLOBAL
Redacció en almenys 3 paràgrafs
5.- VALORACIÓ
Postura personal:
. interés personal
. coincidències/ objeccions en algun article més en altres
. repercussió social (notícia d’actualitat)
6.- REPTES
- preguntes retòriques
- projecte d’investigació,
enquesta d’opinió...
7.- EL GUIÓ
Esquema* del dossier (1
pàgina)
* Un esquema és un resum organitzat de la informació, la qual cosa
vol dir necessàriament que heu de fer servir recursos gràfics, que faciliten
una ràpida comprensió (diferent tipografia, fletxes, claudàtors, etc.)
8.- GLOSSARI
10 tecnicismes
TREBALL Poesia
FITXA DEL POEMA:
Obs. Cal acompanyar la fitxa del text, subratllat i glossat.
(mínim 6 paràgrafs, corresponents a les diverses parts)
1- EL LLIBRE
TÍTOL
AUTOR
DATA DE PUBLICACIÓ
2. EL CONTEXT
. El context sociopolític o vital de l’autor en la data de
publicació
- El significat del títol
- El contingut del poemari
3. EL POEMA: COMENTARI DISCURSIU
Adequació:
▪ tipologia del text
▪ l’autor i el destinatari.
Les altres veus
▪ modalització
▪ registre idiomàtic
Coherència:
▪ el títol
▪ tema del poema
▪ resum: l’anècdota
▪ estructura: parts
Cohesió
▪ descripció formal:
mètrica, rima
▪ altres recursos de dicció
▪ recursos de pensament
Valoració crítica
▪ per què l’has triat
▪ dificultat
▪ interés, actualitat
TREBALL Assaig humanístic
Joan FUSTER Diccionari per a ociosos
La prosa de Fuster és densa i amena
alhora, pensada per “fer pensar”. Rigorosa i meditada no és una lectura per fer
amb presses, cal prendre-se-la amb petites dosis, digerir-la. Per això, hem marcat un calendari amb unes
propostes de comprensió lectora. La finalitat última és triple: augmentar la
nostra competència lingüística ―el lèxic de Fuster tan incís i precís ens hi
obliga―, enciclopèdica ―la intertextualitat
és importantíssima per seguir el seu pensament, i la literària ―cal fer-se’l
seu, impadronirsi
com dirien els italians” de la figura del nostre assagista més europeu―.
El resultat de tot plegat, serà un
dietari de lectura propi de cadascun de nosaltres. Si seguim les pautes
gaudirem d’una lectura no apta per a lectors fàcils.
CALENDARI
OCT A-B
NOV C-H
DES I-J
GEN L-N
|
FEB OR
MARÇ S
ABRIL T-Z
|
L’elaboració
del dietari serà a partir de qüestionaris periòdics que ens arribaran i haurem
d’emplenar fent servir el correu electrònic. Com són qüestions que podem fer a
casa, cal que tirem mà, no sols del llibre, sinó de diccionari, Viquipèdia,
corrector de textos...
Com que farem servir sempre
l’escriptura digital, responeu amb un altre color davall les qüestions o
emplenant les caselles.
6- DOSSIER DE
TEXTOS COMENTATS A CLASSE
Al llarg del
curs anirem elaborant un dossier de textos comentats, alguns parcialment,
d’altres només subratllats i glossats.
DOSSIER DE TEXTOS
1- Discurs de Pep Guardiola
2- Interés
3- Moltes famílies diferents
4- L’encèfal
5-
Per què no orinen
els ocells?
7- ACTIVITATS CULTURALS I D’EXCEL·LÈNCIA
PLA LECTOR
Llegir dos títols de cada tria,
augmentarà la nota final fins un 25 % segons el grau i aprofitament del
seguiment.
ACTIVITATS CULTURALS
La lectura d’algun llibre
citat especialment a classe, així com d’alguna activitat cultura proposada
pujarà la nota fins un 10% si sobre aquestes se’n fa alguna ressenya o proposta
dirigida.
Les EIXIDES escolars són una activitat més de classe i afecten
tots el alumnes. Aquelles que es facen fora de l’horari escolar tindran una
valoració especialment positiva. En qualsevol cas serà exigible una ressenya
breu de l’activitat que incloga aquests
aspectes: descripció, motivació, anècdota i valoració crítica.
PROGRAMA D’EIXIDES
Divendres 28 de novembre
B. BRECHT L’ànima
bona de Sezuan
Teatre RIALTO
20,30 h
Dimarts, 9 de desembre
Visita a l’OCCC
amb les activitats proposades:
- recital sobre V.A. Estellés
- ruta literària de la ciutat (escriptors contemporanis)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada