2n Btx DOSSIER TXT







  Al llarg del curs anirem elaborant un dossier de textos comentats, alguns parcialment, d’altres només subratllats i glossats.

DOSSIER DE TEXTOS

1- Discurs de Pep Guardiola
2- Interés
3- Moltes famílies diferents
4- L’encèfal
5- Per què no orinen els ocells?
6- Discurs en justificació del magnicidi
7- Discurs fúnebre de Marc Antoni
8- Adolescents i drogues
9- Per a què serveix la cultura?
10-  La dependència dels joves del "messenger"
11- A Pequín sense carmanyoles 
12- És la meua professió
13- Què és una llengua estàndard?
14- Llengua estàndard i discriminació social



1. Discurs de Pep Guardiola

Em preguntava si aquest lloc, la institució més important d'aquest país, imposava, i creieu-me que imposa, i molt. Si l'elogi debilita, estic fos, després de tot el que s'ha dit. Sincerament, us parlaré amb el que sento.

Jo vaig ser escollit. Qualsevol altre podia haver estat escollit per entrenar el FC Barcelona, però em van escollir a mi. El mèrit el tenen els que em van escollir. M'ho va dir el David [Trueba] el dia que el president Laporta i la seva gent em van escollir: "Creu-me, l'únic mèrit que tens és que has sigut l'escollit". I vaig pensar que era una molt bona manera d'afrontar la meva professió; la millor manera.

Perquè, després d'això, em diuen: "Si, bé, però heu guanyat tot el que heu guanyat", i és cert. Però el que sé, els coneixements que tinc per poder transmetre als meus jugadors, també els he après, tampoc no em pertanyen a mi. Pertanyen a tots els entrenadors que he tingut, perquè, uns més que d'altres, tots m'han aportat alguna cosa. Dels companys que he tingut en vaig aprendre molt, i dels jugadors que tinc ara també n'he après molt.

 Jo visc la meva professió d'aquesta manera. Només hi ha una cosa que m'imputo a mi: estimo el meu ofici, tinc passió pel meu ofici. L'adorava quan jugava, l'adoro quan l'entreno, quan en parlo, quan estic amb gent discutint d'això i d'allò. Al final tot es redueix a instants. En totes les feines que tenim, tot acaba en un instant, sempre hi ha un moment que ens fa joia, que en gaudim,  i el vull compartir amb vosaltres.

Abans de cada partit que juguem, un dia abans o dos dies abans, me'n vaig al soterrani de Can Barça, on no hi ha llum exterior i hi ha un petit despatxet que m'he arreglat. Allà em tanco durant una hora i mitja, o dues hores, amb un o dos DVDs del següent rival. [...]M'assec, agafo un bolígraf i foli i començo a veure els partits de l'equip a què ens enfrontarem. [...] I vaig apuntant tot el que se m'acut de les coses bones del contrari, i de les coses dolentes també. Però arriba un moment acollonant, fantàstic, el que dóna sentit a la professió... [...] De vegades dura un minut vint, minut i mig, que és quan dic: "Ja ho tinc, demà guanyarem". No saps per què, però hi ha una imatge, unes coses que has vist, que et fan dir: "Demà guanyarem".

No us penseu que tinc cap fórmula màgica, perquè ho penso sempre i de vegades hem perdut, i això faria enfonsar tota aquesta teoria. Però us ho dic per la passió que tinc per aquest ofici, que imagino que és la mateixa en les seves professions. Jo estimo aquesta feina per aquest moment. Llavors ja m'encarrego jo de dir als meus paios: "Nanos, ho hem de fer així", i de vegades surt i de vegades no. Em direu, és suficient? No ho sé, però és el meu.
És d'aquesta passió que no sé d'on he agafat, perquè el meu pare el més rodó que ha vist era una rentadora, el meu avi per part de pare no el vaig arribar a conèixer, i l'avi per part de mare prou feina tenia d'amagar-se durant la postguerra. Per tant no tinc una herència familiar, però tinc aquesta passió, i la tinc igual que quan era petit.

I m'agradaria fer una petita reivindicació de la meravella que és l'esport, no el futbol, l'esport. A mi els meus pares m'han educat força bé, molt bé, diria, l'escola m'ha ajudat, però el que m'ha educat és el microsistema que és un equip de futbol, un equip de gent que estan junts. Allà m'han donat tot el que jo ara sóc com a persona, a mi m'ho ha donat haver fet esport. Allà m'han ensenyat el que significa guanyar i a celebrar-ho amb moltíssima moderació, m'han ensenyat el que és perdre, que fa mal de veritat, però és que t'ensenya a aixecar-te i a valorar el que costa després guanyar. He après que un entrenador decideixi que avui no jugo, perquè ell pensa per tots i jo només pensava per mi, he après que un company és millor que jo i es mereix jugar, he après que els retrets i les excuses no serveixen absolutament per a res. Quan perds és responsabilitat teva. [...]

Permeteu-me només una cosa: jo no vull ser exemple de res. [...]. Jo només vull fer el meu ofici el millor possible. Procuro que la gent vegi tot allò que faig amb aquesta passió, només vull que sentin això que sento jo. Jo només intento ser un bon amic dels meus amics, que quan deixi aquesta obsessió de feina probablement retrobaré ―a molts que he perdut per aquesta obsessió malaltissa per la feina―; només procuro ser un bon fill dels meus pares, i sobretot ―sobretot―, procuro ser un bon company de la meva companya, que junts puguem gaudir d’aquest meravellós espectacle que és veure créixer la Valentina, el Màrius i la Maria. Amb l'objectiu de no emprenyar-los gaire perquè sabran que els seus pares seran allà per ajudar-los.

[...] De part de la meva família, i de part meva, no sé quan li podrem tornar tanta gratitud. Només espero comportar-me de la millor manera que sé. I no oblideu mai que si ens aixequem ben d'hora, però ben d'hora, ben d'hora, i no hi ha retrets ni excuses i ens posem a pencar, som un país imparable. Creieu-me que som imparables.

9 setembre 2011

1. Llegeix el text i subratlla’n una o dues oracions per paràgraf. Encercla les paraules o expressions que no hages entés.

2. Fes un resum (entre una i tres oracions per paràgraf)
3. Posa un títol a l’article
4. Quin és per a tu el tema? Esmenta’n també dos subtemes.
5. Identifica-hi almenys dos recursos expressius.



2.  Interés

Un amic em sorprén embarcat en la lectura d’una espessa obra medieval. Atònit, em pregunta:
I això, t’interessa realment?
Posa una mica d’incredulitat en el «realment”.
La seva bona fe — no en dubto pas — em desconcerta. Ell llegeix una altra mena de papers: en tot cas, mai no s’interessaria per un text arcaic i avorrit. Dic «avorrit» perquè per a ell, i per a gairebé tothom, ho seria. ¿Ho és per a mi? He de reconèixer que no: m’interessa.
Sí, m’interessa.
Què vol dir interés? «Sentiment que alguna cosa desvetlla en nosaltres, el qual ens mou a prestar-li una atenció especial, a ésser-li favorables o desfavorables.» Copio el Fabra al peu de la lletra. Com sempre, el Fabra no defrauda: és concís, complet, encertat. Doncs sí. M’interessa el llibre antic i atapeït, ocupat de problemes caducs i redactat amb una retòrica abstrusa o debolida.
I per què t’interessa?
Ara, la veritat, no sé què contestar, O hauria de contestar amb la meva autobiografia. Les afeccions intel·lectuals i l’ofici, des de fa molts anys, m’han habituat al tracte d’una literatura anacrònica i rude, tractats de monges i frares, poemes metafísics, als antípodes de la meva personal manera de sentir el món. Però no puc evadir-me’n.
Improviso una resposta sobre la marxa:
Basta que miris cinc minuts seguits una cosa, la cosa més insignificant, perquè arribi a interessar-te...
La frase és, en unes altres paraules, de qualsevol moralista francés. Els francesos ―els “moralistes”― han formulat excuses per a totes les situacions: Montaigne, La Rouchefoucauld, Pascal, Rivarol. Voltaire, La Bruyère, Alain... L’aprofito. No és satisfactòria del tot. Però, ¿Qui podria justificar el seu interés per això o per allò? El seu interés pel futbol, per les senyores grasses, per la química orgànica, per les novel·les de Joyce, per la política internacional, pels crucigrames, per guanyar diners, pels paisatges ―per qualsevol cosa. Justificar!

Joan Fuster Diccionari per a ociosos

1. Fes un comentari lliure del text, atenent a quatre parts: adequació (descripció del text), coherència (contingut),  cohesió (recursos expressius) i valoració crítica. Redacta un paràgraf per part. Com a  pas previ, és bàsic el subratllat i glossat del text.


3. Moltes famílies diferents

Les famílies, com les persones, són molt diferents. Bé va poder titular Gerald Durrell una de les seues novel·les  Els meus familiars i altres animals. N’hi ha de molt petites, de molt grans, de molt antigues, de molt joves, de molt modernes, de molt tradicionals, de pares divorciats, de pares o mares vidus, de parelles sense fills, parelles amb fills adoptats, parelles homosexuals, etc., de fet, n’hi ha moltes i de molt diverses.

Al Pakistan i a l’Índia, quan un home es casa, la núvia acostuma a anar a viure a casa dels pares del marit. Això vol dir que amb el temps es va formant una família molt extensa. A la mateixa casa conviuen pares, fills avis, oncles i cosins, al Senegal, les diverses dones que té un home viuen totes juntes amb els seus fills en una casa a part del marit, però tota la gent de la comunitat és com una gran família. A la Xina, les parelles no poden tenir més d’un fill perquè és un país on hi ha molta densitat de població, i per això la majoria de famílies consten només del pare, la mare i el fill o la filla.

En conclusió, són famílies d’estructura molt diferent, Així i tot, la família continua sent en tot el planeta la base de l’organització social. Els atemptats contra la família no sabem encara on ens conduiran. Es tracta d’un futur que espanta.



4. L'encèfal
           
            Comenta el següent text, atenent als elements treballats en classe: adequació (àmbit, gènere, estructura) coherència (tema, estructura del text) cohesió (estil, recursos  expressius, connectors) i valoració personal.

            Abans, però, farem certes distincions  sobre l'encèfal (fig. 2) . Una de les seves parts és el cerebel, que es troba a la part inferior de la caixa craniana i juga un paper important en els moviments voluntaris. El tronc cerebral controla funcions automàtiques, com la respiració o el batec del cor. Una altra part de l'encèfal és el cervell pròpiament dit. A la seva base té el tàlem, que rep informació sensorial, i l'hipotàlem, que regula la fam, la set i la temperatura, com també el cicle sexual.

            El neuròleg Jacques-Michel Robert compara l'encèfal a un vaixell. El cerebel seria el timó, mentre que les vies que reben les dades sobre l'equilibri farien de quilla. El cos del vaixell el formaria el bulb raquidi, que controla les funcions vitals. Altres funcions es trobarien en pisos successius. En el primer hi hauria els centres de control del somni i la vigília.  En el segon, l'hipotàlem, que, com hem dit, regula la temperatura, la gana, la set i el cicle sexual, En el tercer se situarien les regions corresponents a l'anomenat sistema límbic, implicat en l'aprenentatge, les emocions i la memòria. I en la part superior hi hauria l'escorça cerebral, responsable de la presa de decisions, dels judicis i del raonament en general.







X. Duran El cervell polièdric  pàg. 15-16 Alzira, 1996





5. Per què no orinen els ocells?

Bé, per donar una bona resposta caldria concretar què entenem per «orinar». Evidentment, si ho circumscrivim a l’acció que fem nosaltres —i la resta de mamífers—, els ocells no orinen. Però també podríem dir que ho fan d’una altra manera.
Anem a pams. Comencem per aclarir que la micció —com també s’anomena l’acció d’orinar—és el procés que elimina l’orina de la bufeta cap a l’exterior del cos. Cal dir que és l’etapa final del sistema excretor. La defecació, en canvi, és l’etapa final d’un altre procés: el digestiu. Com és sabut, els mamífers efectuem aquestes dues funcions mitjançant dues vies diferents.
Doncs bé, dèiem que els ocells ho fan ben diferent. I és que, entre altres coses, no tenen bufeta (llevat dels estruços). A més a més, tampoc tenen dos orificis de sortida, sinó un de sol: la cloaca.
Per tant, stricto sensu , la resposta ha de ser que no orinen. Ara bé, el que sí que tenen és l’òrgan fonamental del sistema excretor: el ronyó.
I ara ve l’explicació de per què no orinen: el ronyó filtra la sang i produeix un líquid de rebuig —d’alt contingut en àcid úric, però no en urea— que va a parar al coprodeu, on es barreja amb els excrements procedents del tub digestiu. La mescla resultant té una consistència pastosa més aviat líquida i un aspecte blanquinós, i és expulsat a l’exterior a través de la cloaca. Aquesta mescla és rica en nitrogen i fosfats, cosa que la converteix en un bon fertilitzant, que s’utilitza com a adob (cas del guano). També pot portar llavors de plantes ingerides que s’han fet resistents als líquids digestius, cosa que en facilita la dispersió (cauran amb adob incorporat).
Els ocells que reposen habitualment en un lloc fix, com ara molts rapinyaires a les seves talaies, formen capes d’excrements que en certs casos aporten els nutrients necessaris per al creixement dels líquens. Així mateix, alguns ocells marins, com és el cas del gavià fosc (Larus fuscus), «bombardegen» amb excrements tant els rivals que els volen prendre el peix com els depredadors que s’acosten a les colònies de cria.
Ara bé, el seu caràcter àcid els fa corrosius i per això molts ocells urbans, com ara els coloms, malmeten les estàtues i façanes on reposen. També hi ha la possibilitat, tot i que poc probable, que ens caiguin al cap...
Finalment, comentarem que l’àcid úric és molt menys tòxic que la urea i això fa que no necessiti ser diluït en una gran quantitat d’aigua, com sí que ens passa als mamífers. Gràcies a això, a la bossa proximal es produeix la reabsorció d’una bona part de l’aigua, fet que ajuda a evitar la deshidratació i, en no necessitar beure amb tanta freqüència, permet que els ocells siguin més lleugers i els facilita el vol. A part, té un valor adaptatiu en les espècies que viuen en llocs esteparis, àrids o desèrtics, com ara alguns tetraònids.

Albert Masó . «Els perquès de Mètode» Mètode (gener 2014)


6.  Discurs de Brutus en justificació del magnicidi

BRUTUS.
     Sigueu pacients fins al final. Romans, compatriotes, amics, escolteu la meva causa i calleu perquè em pugueu sentir. Creieu-me pel meu honor i tingueu respecte pel meu honor perquè em pugueu creure. Jutgeu amb prudència i aguditzeu l’enteniment per poder jutjar millor.

        Si en aquesta assemblea hi ha algun bon amic de Cèsar, jo li dic que l’amor de Brutus a Cèsar no és pas inferior al seu. Si aleshores aquest amic em pregunta per què Brutus s’ha alçat contra Cèsar, aquesta és la meva resposta: no és que jo estimés Cèsar menys, sinó que estimava més Roma. ¿Què us estimaríeu més: que Cèsar visqués i vosaltres moríssiu com a esclaus, o que Cèsar morís i vosaltres visquéssiu com a homes lliures? Com que Cèsar m’estimava, jo el ploro. Com que era afortunat, me n’alegro. Com que era valent, l’honoro. Però com que era ambiciós, l’he matat. Aquí teniu llàgrimes pel seu amor, alegria per la seva fortuna, honor pel seu valor, i mort per la seva ambició. ¿Qui hi ha aquí tan servil que vulgui ser un esclau? Si n’hi ha un, que parli, perquè és a ell a qui he ofés. ¿Qui hi ha aquí tan bàrbar que no vulgui ser un romà? Si n’hi ha un, que parli, perquè és a ell a qui he ofés. ¿Qui hi ha aquí tan vil que no estimi la seva pàtria? Si n’hi ha un, que parli, perquè és a ell a qui he ofés. Espero una resposta.

TOTS Ningú, Brutus, ningú.

BRUTUS.
            Doncs així doncs no he ofés ningú. No he fet a César més del que vosaltres podeu fer a Brutus. El motiu de la seva mort està registrat en el Capitoli. No se li ha rebaixat res de la seva glòria, perquè n’era digne, ni se li han exagerat els seus delictes, pels quals ha sofert la mort.

[Entra MARC ANTONI amb altres, portant el COS de CÉSAR]

        Aquí tenim el seu cadàver, plorat per Marc Antoni, que, encara que no hagi pres part en la seva mort, en rebrà els beneficis: un lloc a la república. ¿Qui de vosaltres no en tindrà un? I amb això em retiro perquè de la mateixa manera que he llevat la vida a qui més estimava pel bé de Roma, igualment conservo aquesta daga per quan la meva nació cregui que la meva mort és necessària.


W. SHAKESPEARE Juli Cèsar



7.  Discurs fúnebre de Marc Antoni

Amics romans, compatriotes, presteu-me atenció:
vinc a sepultar Cèsar, no a lloar-lo. El mal que fan els homes sobreviu després d’ells; el bé sovint queda enterrat amb els seus ossos; Sigui així amb Cèsar.  L’honorable Brutus ha dit que Cèsar era ambiciós. Si és veritat, va ser una falta greu i Cèsar l’ha pagada molt greument. Aquí, amb permís de Brutus i dels altres (perquè cal dir que Brutus és un home honorable,  i també els altres, tots, són homes honorables), vinc a parlar en el funeral de Cèsar; va ser amic meu, fidel i just amb mi.

Brutus, però, que és un home honorable, ha dit que Cèsar era ambiciós. Va portar a Roma molts captius amb els rescats dels quals va augmentar el tresor públic. ¿Us sembla això una ambició de Cèsar? Quan els pobres clamaven, ell plorava: l’ambició, ¿no hauria de ser més insensible? Però Brutus diu que era ambiciós, i ja sabem que Brutus és un home honorable. Tots vosaltres vau veure com en els Lupercals vaig oferir-li tres vegades la  corona i ell la va refusar cada vegada. ¿Es això ambició? Però Brutus diu que era ambiciós, i ell, certament, és un home honorable. No dic que desaprovo el que Brutus ha dit, vull dir-vos solament allò que veig.

Tots el vau estimar, no sense causa.  Doncs: ¿Quina causa us priva que el ploreu? Ah, seny, te n’has anal cap a les brutes bèsties, els homes han perdut el seny. M’haureu de perdonar: tinc el meu cor en el taüt de Cèsar  i he d’aturar-me fins que torni amb mi. /…/

Tot just ahir, la paraula de Cèsar podia afrontar el món. Ara reposa aquí, i ni el més pobre no el reverencia. Ah, ciutadans, si volgués incitar  els vostres cors al molí i a la fúria, agreujaria Brutus, i Càssius també, i ambdós, tots ho saben, són homes honorables. No vull fer-los cap greuge, prefereixo  fer-lo al que ha mort, a mi mateix i a tots vosaltres, abans d’ofendre uns homes honorables.

Tinc aquí un pergamí amb el segell de César. Era a la seva cambra, i és el seu testament. Si es permetés que el poble l’escoltés (jo, perdoneu, no penso pas llegir-lo), tots aniríeu a besar-li les ferides i a mullar els mocadors d’aquesta sang sagrada. Més encara: voldríeu un cabell per relíquia que esmentaríeu en els testaments per deixa-lo, en morir, com un llegat riquíssim als descendents. /…/

Paciència, amics. No convé que el llegeixi ni que vosaltres sapigueu fins a quin punt us estimava Cèsar. No sou pedra ni fusta, sinó homes, i, essent homes, el testament de Cèsar us encendria, us faria enfollir. No és bo que sapigueu que us feia hereus car, si ho sabéssiu, ah!, ¿què passaria?  /…/
Espereu una mica, ¿no teniu paciència? Ja he parlat massa en dir-vos el que he dit. Tinc por d’ofendre els homes honorables que han enfonsat les dagues en el cos de César perquè us pugui mostrar qui el va dictar. ¿Puc, doncs, baixar? ¿Em permeteu que baixi?
/…/ Si us queden llàgrimes, vulgueu vessar-les ara. Tots coneixeu aquest mantell. Recordo la primera vegada que César va posar-se’l: era un captard d’estiu, dintre la seva tenda, el mateix dia que va véncer els Nervis. Mireu: per aquest lloc va entrar l’acer de Càssius; mireu l’estrip fet per l’envejós Casca. Aquí l’estimat Brutus hi va clavar la daga, i quan va treure el maleït acer, mireu: la sang de César va seguir-lo com si es precipités fins a la porta per saber si era Brutus que havia trucat tan cruelment, car ja sabeu que Brutus era l’àngel de César. Jutgeu, oh déus, fins a quin punt se l’estimava. Aquest va ser, de tots, el tall més inclement, perquè en veure que Brutus li enfonsava l’espasa, la ingratitud, més forta que les mans traïdores, el va deixar vençut. El seu cor va esclatar i, amagant el seu rostre amb el mantell, sota l’estàtua mateixa de Pompeu (per on rajava sang) el gran César va caure.

Quina caiguda, amics compatriotes! Perquè aleshores jo i vosaltres, tots vam caure  mentre el crim sangonós floria damunt nostre. Ara ploreu: veig que heu sentit el cop de la compassió. Són goles generoses. Ànimes bondadoses, ¿com? ¿ploreu només de veure els forats de la toga? Doncs mireu: ell mateix mutilat pels traïdors. /…/

      Amics, dolços amics, no voldria incitar-vos a cap desbordament sobtat d’insurrecció.
Els que això han fet són homes honorables; quins motius personals els han mogut a fer-ho, jo no ho sé. Són prudents i honorables; ells us en donaran —no en dubto- les raons.
J
o no he vingut, amics, a robar-vos els cors. No sóc cap orador, com Brutus, sinó, com tots sabeu, un home franc, que estima el seu amic, i això, tots ells ho saben; per això m’han donat permís per parlar en públic; no tinc enginy, paraules ni valor, ni gestos, ni eloqüència, ni poder  de revoltar la sang dels homes. Només parlo d’instint; només us dic allò que ja sabeu, i us mostro les ferides de César, ah pobres boques mudes, ¡ els demano que parlin en nom meu. Però si jo fos Brutus, i Brutus fos Antoni, tindríeu un Antoni que us encendria els ànims, donaria una llengua a les ferides de César per moure a la revolta les pedres de Roma.    /…/
    
 Però escolteu-me, amics, encara us vull parlar.

 /…/  I bé. Aneu a fer no sabeu què. ¿Per què César mereix el vostre amor? Ah, no ho sabeu: us ho he de recordar: heu oblidat el testament que us he esmentat. /…/  És aquest. Porta encara el seu segell: A cada ciutadà romà li deixa la quantitat de setanta-cinc dracmes.  /…/ Escolteu-me amb paciència.    /…/ I a més us deixa a tots els seus jardins, camins particulars, parcs i arbredes d’aquest costat del Tíber. Us ho deixa a vosaltres per als vostres hereus, per sempre més: llocs públics per passejar-vos i per recrear-vos-hi. Això era un César! ¿Quan en vindrà un altre? 
/…/  Ara cal deixar fer. En marxa, doncs, ruïna! Pren el camí que vulguis.


8. Adolescents i drogues

    Fa sis anys, els adolescents fumaven, bevien i consumien drogues il·legals en menys proporció que actualment. És preocupant que tot just en arribar als tretze anys el 80 % dels nens i nenes ja s’enganxin al tabac i l’alcohol. Sí, nens i nenes, perquè encara no són altra cosa que criatures. Quin món és aquest, doncs, que els adults els estem posant a l’abast? Els uns directament, per interessos lucratius; els altres indirectament, per impotència de lluitar contra els poderosos. Però, d’una manera o de l’altra, tots responsables. Davant de la quitxalla, i també davant de la canalla de quinze anys que s’acosta al porro; de la de setze que prova la cocaïna. Només ho fan un 10%, però és que encara són petits. Amb l’edat creix el nombre de consumidors, i creixen les dosis. I a l’oferta s’hi afegeixen les drogues de síntesi, amb la promesa d’un cap de setmana excitant. Tot un entorn ple de riscos que no l’han creat pas ells, que l’hem fet entre tots i que entre tots mantenim. Els uns el fomenten tot fent negoci, els altres el consentim.
    Com és que malgrat la informació sobre els perills del tabac i de l’alcohol els nostres fills hi cauen tan fàcilment? Potser perquè els donem mal exemple fumant nosaltres mateixos; potser per la contrainformació propagandística. La publicitat, directa o subliminal, del tabac i de les begudes alcohòliques no decau. No podem esperar que els adolescents es defensin per si sols dels embats procedents de la societat adulta.
    Ho tenen tot tan a mà! Les cigarretes a qualsevol lloc i sense traves, malgrat que suposadament es controli l’edat dels compradors. L’alcohol als bars i a les discoteques, malgrat que suposadament s’hagi de vigilar qui hi entra i què beu. Les substàncies il·legals, no se sap com, se les troben a tocar.
    Provar, experimentar amb tot allò desconegut és una temptació irrefrenable en l’època en què es passa de la infantesa a la joventut. No caurem en la utopia de pretendre una societat irreprotxable, però sí que hauria de ser menys agressiva envers la salut física i mental dels joves. Sí que ens hem de preguntar per què després de provar una droga molts hi tornen una vegada i una altra fins a caure en el consum habitual. Quina inseguretat pateixen, quina mena d’hedonisme els hem infòs, quines fites d’éxit i competitivitat els inculquem? Què faran ells mateixos, d’aquí a pocs anys, amb els seus propis fills, si arriben a tenir-ne?
    No cal esperar que siguin menys permissius que els pares i les mares actuals. Menys covards a l’hora de defensar-los dels riscos que corren. Menys irresponsables enfront d’un sistema econòmic que colpeja el benestar corporal i emocional. D’entre tots, alguns se’n sortiran prou bé. Altres hi deixaran la pell, o la salut, o el benestar psíquic.
    Una enquesta que es faci d’aquí a sis anys, què dirà? ¿Ens haurem desgarrifar encara més, nosaltres i els que ara són adolescents?

                                                                                                    Eulàlia Solé. (AVUI, 20 abril 2000).

         Comenta el següent següent text atenent a les consideracions fetes en classe, i centrant-te sobretot en els següents aspectes:
a) Subratllat i glossat    b) descripció del text: adequació
COHERÈNCIA: tema, progressió temàtica, relació amb el títol, subtemes, parts.



LLIR ENTRE CARDS
Salvador Sostres

                9.Per a què serveix la cultura

    L’altre dia vaig sortir amb un amic enginyer i amb la seva colla d'amics enginyers: la vetlada va consistir a anar a casa d'un d'ells i passar la nit jugant  a la Play Station, encarregant pizzes per telèfon i esnifant coca, tota la que  hi havia. Quan vaig preguntar‑li què feia un clar partidari com ell de la poesia de Cernuda en un lloc com aquell, em va respondre que els seus amics, que  ni eren partidaris de la poesia de Cernuda, ni de la poesia, ni probablement  partidaris, era així com es divertien. Aquella nit vaig comprovar tres coses: la primera, que aquells nois no es divertien, i que si deprimia veure’ls era en part perquè ells eren els primers a deprimir‑se. La segona és que mentre que  els pares estan orgullosos de tenir un fill enginyer, o economista, i creuen que   aquella és la seva vocació, en realitat el noi sol ser un pobre analfabet que des dels setze el sistema educatiu no l’ha posat en l’obligació de llegir ni un sol llibre. Per no parlar, no parla ni de cotxes: quan ja és de matinada, la tonta xerrameca que sempre dóna la coca. La tercera es que el nostre  pensament no s'excita si no és en contacte amb d'altres pensaments ‑su­periors al nostre i ben exposats‑ que ens empenyin a créixer. Si aquests nois no tenen vocació d'enginyers i en lloc de parlar de projectes apassionants juguen amb la consola, és perquè la vocació, encara que sigui científica, és en ella mateixa un acte cultural, humanista, i depén de la voluntat d'estil, de la confecció d’un discurs que doni a la teva vida un sentit general que pot desenvolupar‑se en un laboratori, en un poemari o en un despatx d'arquitectura, però que si abans no s'aprén llegint o al cinema o escoltant música després no hi ha ni discurs, ni sentit general, ni actitud, ni estil, i la vida et passa, sense que ni te n'adonis esnifant coca i encarregant pizzes.

                                                                                                                                             diari AVUI

            Comenta el següent següent text atenent a les consideracions fetes en classe, i centrant-te sobretot en els següents aspectes:

a)     subratllat i glossat
b)     descripció del text: adequació
c)      contingut: tema, relació amb el títol, subtemes, parts.
d)     valoració
e)     identifica i descriu el recursos estilístics subratllats, o com alternativa assenyala’n altres.



10. La dependència dels joves del ‘messenger’ inquieta els metges

Quedar fora de joc, en sentit literal i figurat, és una sensació insuportable per a la majoria dels adolescents, i aquesta circumstància se l’han sabut apropiar bé els dissenyadors d’algunes tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), i de la seva publicitat. El mòbil, el messenger, les xarxes socials d’Internet i els jocs d’ordinador han aconseguit atreure l’interès dels menors de 17 anys, i, com passa amb les innovacions pensades per a individus influenciables, el seu ús excessiu ja és un focus patològic. El 10% dels adolescents catalans diuen que ho passen “molt malament” si no tenen el mòbil, i el 7% dedica més de tres hores diàries als videojocs. El fenomen ha arribat a les consultes mèdiques, confirma el psicòleg Josep Lluís Matalí, responsable de la unitat d’addiccions de l’Hospital de Sant Joan de Déu d’Esplugues [...].
Entrar al messenger —canal d’intercanvi de missatges en temps real a través d’Internet— ha creat dependència en un creixent sector de nois i, sobretot, noies de 14 o 15 anys que, així que arriben a casa, abans de saludar els seus pares i prescindint de si tenen gana, corren a connectar-se amb les amigues de qui s’acaben d’acomiadar. [...]. Aquesta connexió és una necessitat amb els símptomes d’una addicció i múltiples problemes col·laterals: molts afectats pateixen alteracions del son, deixen de dutxar-se cada matí, suprimeixen els esports que fins llavors els havien interessat —inclòs el futbol—, estan molt irritables quan no teclegen a l’ordinador, suspenen el curs escolar i, encara que resulti paradoxal, cada vegada estan més sols.
En qualsevol cas, [...], una relació a través d’Internet resulta desproporcional: “Permet jugar amb la verdadera identitat, i això indueix a la desinhibició i a la pèrdua de pudor per expressar-se”, indica. El pas entre l’ús raonable i la necessitat de fer servir les TIC és imperceptible a l’inici i difícil de rectificar després. Matalí proposa l’abstinència com a inici de la solució. “Durant una o dues setmanes, l’ordinador queda vetat a casa per a qui té el problema de dependència —explica—. Se l’anima a fer el que abans era una vida normal: sortir amb els amics”. Després, se li permeten fer els treballs que ha de redactar a l’ordinador, però l’aparell ja no estarà a l’habitació del noi o noia dependents. El més adequat és instal·lar-lo al menjador o en un lloc d’estudi que comparteixin amb algun germà. La idea és que no es connectin més en soledat.
Àngels Gallardo, El Periódico, 25 de març del 2009.
COMPRENSIÓ EL TEXT
a) Descriu el tema i les parts bàsiques del text.
b) Resumeix el contingut
c) Tipologia textual
d) Identifica les diverses veus del text

ANÀLISI LINGÜÍSTICA DEL TEXT
1. En els fragments següents extrets del text hi ha uns elements en cursiva. Indica si es tracta d’una conjunció o d’un relatiu. En aquest segon cas, digues a quin element fa referència.

a. “noies de 14 o 15 anys que, així que arriben a casa, [...], corren a connectar-se amb les amigues”

b. “corren a connectar-se amb les amigues de qui s’acaben d’acomiadar”

c. “l’ordinador queda vetat a casa per a qui té el problema de dependència”

2. Explica quin procés de formació de paraules ha originat els mots següents i, per a cada cas, escriu-ne un altre de format pel mateix procés i que continga un dels morfemes constitutius (afix, arrel o base) del mot de partida:

a. publicitat
b. videojocs
c. desproporcional

3. Torna a escriure els fragments següents extrets del text substituint els sintagmes destacats en cursiva pels pronoms febles adequats.

a. “El fenomen ha arribat a les consultes mèdiques”
b. “molts afectats pateixen alteracions del son”
c. “molts afectats [...] estan molt irritables quan no teclegen a l’ordinador”

4) Escriu un sinònim o explica el significat que prenen en el text les paraules següents:
a. llavors
b. pudor
c. vetat

EXPRESSIÓ I REFLEXIÓ CRITICA
1. Identifica dos subtemes del text. Redacta breument com les noves tecnologies influeixen en les relacions personals. Pots incloure una experiència personal.




11. A Pequín sense carmanyoles
                                                                                                                       Adrián Foncillas

Un pollastre va desencadenar la crisi. L’USOC (sigles angleses del Comitè Olímpic dels Estats Units) va topar en un supermercat xinès amb mig pit de pollastre de 35 centímetres. “Suficient per a alimentar una família de vuit”, va aclarir un funcionari al New York Times . Les anàlisis van concloure que estava tan ple d’esteroides que hauria donat positiu qualsevol atleta que l’hagués tastat.
Amb aquest temor, els Estats Units van anunciar recentment que portarien el menjar de casa:
més d’11 tones de proteïna sense greix per als seus 600 esportistes, arribades en vaixell dos mesos abans de la inauguració olímpica. El pla preveia contractar subministradors i cuiners propis, al marge de l’organització. La decisió arribava poc després que Austràlia donés informació precisa als seus esportistes sobre què podien i què no podien menjar. A més d’esteroides, alguns aliments a la Xina mostren restes d’insecticides i drogues per a l’engreix del bestiar.
La Xina va reaccionar amb prestància. Va sostenir que no hi havia res a témer i va recordar que, com que és norma olímpica, està prohibit a la vila el menjar extern per raons de seguretat i les begudes per compromisos amb els patrocinadors. Així que els nord-americans trencarien l’harmonia olímpica. “Hem lluitat de valent perquè tots els atletes del món puguin menjar junts i gaudir. Si els Estats Units no volen fer-ho, serà una pena. Hi haurà menjar variat i segur per a tots”, va dir Kang Yi, directora del catering olímpic.
La polseguera va obligar l’USOC a desdir-se’n la setmana passada, mostrar la seva fe indestructible en la seguretat alimentària olímpica i anunciar que els seus atletes menjarien la majoria de vegades a la Vila Olímpica. Persisteixen els plans d’embarcar aliments, però aquests majoritàriament per a personal sense dret a entrar a la Vila. Crisi tancada.
L’assumpte arriba quan encara cueja l’escàndol de les desenes de japonesos intoxicats per crestes congelades xineses. Ha estat l’últim: la Xina pateix crisis alimentàries periòdiques, pròpies d’un país en vies de desenvolupament i encara esforçat a omplir el plat a 1.300 milions d’habitants.
[...] Però les crisis se solen concentrar en les classes més baixes i desprotegides, per les mateixes raons que l’oli de colza a Espanya no va matar cap ric. És poc probable que la Xina es deixi arruïnar els seus Jocs Olímpics, assumits com una posada de llarg internacional, per un assumpte molt menys complex que la contaminació o les previsibles campanyes tibetanes, taiwaneses o de Falun Gong. La polèmica d’aquests dies ha revelat un control alimentari escrupolós i sense precedents, que hauria de ser suficient per a evitar disgustos als 10.000 atletes, als quals s’han de sumar els entrenadors i altres persones que menjaran a la vila.

El Periódico, 3 de març de 2008
1. Tema, títol, tesi i un parell de subtemes.

2. Descriu l’estructura del text.

3. Justifica l’àmbit d’us i tipologia del text.

4. Identifica tres recursos de modalització del text, amb sengles exemples.

5. Identifica les diverses veus del discurs presents al text i com hi són introduïdes  ( verbs de dicció, estil indirecte lliure...)

6. Digues de quin tipus són i quina funció sintàctica fan els sintagmes o constituents subratllats o en negreta als fragments següents extrets del text:

a. “Les anàlisis van concloure que estava tan ple d’esteroides que hauria donat positiu [...].”

b. “La Xina va reaccionar amb prestància .”

c. “va recordar que, com que és norma olímpica, està prohibit a la vila el menjar extern per raons de seguretat [...]”:  

d. “Hem lluitat de valent perquè tots els atletes del món puguin menjar junts i gaudir.




12. ÉS LA MEUA PROFESSIÓ

GABRIEL: És la meua professió. (Pausa.) Me la deixeu llegir? ,

MARQUÉS: Sí, però,.. (Aturant-se, de sobte. Sense donar-li el llibre.) He d'advertir-vos abans que la meua obra no s'assembla massa a l'estil de les que vós representeu. No puc assegurar-vos un gran èxit.

GABRIEL: No us comprenc. L 'autor, quan escriu una obra, sempre espera reeixir-hi.

MARQUÉS: A mi no em preocupen massa les opinions mundanes... (Pausa.) No, amic Gabriel. La meua obra és una obra d'investigació. En ella vull com­provar -i demostrar també- les meues teories: el senyor Diderot parla, de manera absoluta, que el millor actor és aquell que més allunyat ro­man del seu personatge. El teatre és ficció, i, com a tal ficció, la forma més adient de crear-la en l'espectador és, justament, fingir-la d'una manera cerebral. Vós, pel vostre compte, us contradieu en aquest punt. M'heu dit que l'emoció us domina quan representeu, que la vostra personalitat es confon amb la del personatge, però reconeixeu alhora que aquesta identificació no és completa en tant que hi empreu determinades tècniques: col·locació de la veu, moviments, etcètera. Jo, pel meu costat, vull defensar les posicions extremes: les millors actuacions són aquelles a les quals l'actor és el personatge, el viu  intensament, perd, inclús, la consciència de la seua pròpia individuaIitat. El teatre     no ha de ser ficció, ni art, ni tècnica...

                    El teatre ha de ser sentiment, emoció... i, per da­munt de totes les coses, el plaer de transgredir les normes establertes... A l'escenari hem d'arrosse­gar les nostres misèries, les nostres angoixes, els nostres desigs inconfessables, les nostres pors... Gabriel... la nostra veritat... Allò que no gosem de reconèixer ni d'acceptar en la nostra existència quotidiana, això és el que a mi m'interessa... I vull homes com vós, amic meu... homes valents i imaginatius, que estiguen disposats a dur-ho a terme...

(GABRlEL, vençut per un cansament sobtat, s'ha en­dormit. El MARQUÉS, que havia anat excitant-se progressivament en la seua declamació, s'atura, en adonar-se'n. Molt suaument, sense cap to reconvictori, s'apropa a GABRIEL, i li parla quasi a cau d'orella.) No m'escolteu... .

Rodof SIRERA, El verí del teatre

b) COMPRENSIÓ DEL TEXT

1.- Descriu el tema  i les parts bàsiques del text.

2.- Resumeix el contingut del text i localitza’l a l’interior de l’obra.

3.- Justifica les tipologies textuals.





13. Què es una llengua estandard?

Dins les comunitats humanes es produeixen diferents tipus d'intercomunicació. La que podríem anomenar bàsica és la que té lloc entre dos o diversos actors «cara a cara». En la majoria de casos aquests actors solen ser parlants d'una mateixa varietat geogràfica, la qual garanteix a bastament la comunicació eficaç en aquestes situacions. La facilitació dels viatges i l'aparició del telèfon i d'altres instruments de comunicació han canviat les coses i han posat molt més en contacte parlants de zones geogràfiques allunyades, entre els quals la intercomprensió no sempre estaria assegurada utilitzant varietats geogràfiques diferents.

L'escriptura, especialment a partir de la invenció de la impremta, possibilita un tipus de comunicació social generalitzada, que va de la facilitació d'informacions de l'administració als ciutadans fins al món complex de la difusió de la cultura i de la informació a través del llibre i de la premsa. Aquest tipus d'intercomunicació generalitzada s'ha vist reforçat en els darrers temps de forma espectacular amb l'aparició dels moderns mass media audiovisuals i de la informàtica. La interacció lingüística eficaç en totes aquestes situacions només pot ser possible amb l'existència d'una varietat lingüística ben definida (codificada) i acceptada per tota la comunitat com a norma general i model comú de referència. Aquesta llengua comuna, general i supradialectal, és la que es denomina actualment llengua estàndard. La llengua estàndard, doncs, existeix per a possibilitar i garantir la intercomunicació generalitzada en una comunitat lingüística en els àmbits formals, especialment per a satisfer les complexes necessitats comunicatives d'una societat moderna. A diferència del que s'ha dit alguna vegada, la funció principal de l'estàndard no sempre és de possibilitar la intercomprensió entre parlants de dialectes geogràfics diferents (pot ser-ho en alguns casos), car en moltes llengües —les de poca diversitat interna— aquesta intercomprensió ja existeix sense estàndard. ¿Potser en el català, per exemple? La raó de ser principal de l'estàndard és una qüestió de funcionalitat i d'eficàcia comunicativa: sense un codi lingüístic ben definit, conegut i acceptat per la col·lectivitat és impossible l'existència d'una societat moderna. Ara bé, si l'estàndard és una condició per a l'existència d'una societat moderna, també és una realitat que surt de la mateixa modernització de la societat, per un procés històric que necessita que es donin unes determinades condicions d'intercomunicació i unes xarxes de distribució de tota mena de béns i de valors lligats a l'ús lingüístic. Podem dir, doncs, que l'estàndard és alhora condició i resultat de la interacció lingüística.

(Gabriel Bibiloni, Llengua estàndard i variació lingüística, 1996)

1. ADEQUACIÓ: àmbit d’ús, tipologia del text, funció comunicativa, registre, gènere...
2.COHERÈNCIA: tema i les parts bàsiques del text, estructura externa, tipus d’estructura, posició de la tesi...
3. VALORACIÓ CRÍTICA l’estàndard a la societat valenciana, aspiracions, problemes i resignacions

14. LLENGUA ESTÀNDARD I DISCRIMINACIÓ SOCIAL


La llengua estàndard  es cultiva a l’escola, on també s’aprén si no és la varietat usada en família. La formació lingüística d'una persona, és a dir, el conjunt d'habilitats i de recursos que adquireix per a comunicar‑se eficaçment , és una part molt important de la seva formació global  que proporciona especialment el sistema educatiu. És evident que les possibilitats de promoció i d'ascens socials d'un individu estan en relació directa amb el domini de tota classe de coneixements i d'habilitats entre els quals ocupen un lloc destacat el domini de la llengua referencial, el coneixement de les seves regles, la destresa en el maneig dels seus recursos i la capacitat d'usar‑la d'una manera adequada a cada situació. La llengua ‑això és, la llengua estàndard‑ és un filtre en l'ascens social que atura els qui no la dominen i impulsa els qui ho fan. Tothom sap la importància que té per a un polític, per exemple, donar una imatge de saber expressar‑se amb correcció, propietat, riquesa i fluïdesa; i tothom sap les conseqüències que podria tenir per a la mateixa persona utilitzar una forma verbal errònia (és a dir, no estàndard) o cometre una falta d'ortografia.

           Una de les funcions bàsiques d'una llengua ‑és a dir, d'una llengua estàndard-  és, doncs, la funció discriminant. Per això en una comunitat lingüística normal el domini de la llengua és una necessitat i un valor reconeguts per tothom sense discussió. D'aquí es deriva que tothom que visqui en el territori d'aquesta llengua ‑autòctons o estrangers‑ estarà motivat per a aprendre-la i  assolir‑ne un domini com més gran millor, d'acord amb allò que és considerat la norma de prestigi. En canvi a les comunitats amb una llengua subordinada, la funció discriminant és exercida per la llengua dominant. Notem que tant en aquesta qüestió com en moltes altres la llengua dominant actua com a estàndard dels parlants d'una llengua subordinada i assumeix totes les funcions que en d'altres circumstàncies correspondrien a l'estàndard propi. En una comunitat lingüística subordinada, més que les dades sobre el coneixement de la llengua pròpia i el seu ús en tal o tal ámbit, allò que marca i mostra la subordinació és l'exercici de la funció discriminant: basta mirar a quina llengua s'associa realment aquesta funció i quina llengua aprenen i utilitzen els considerats estrangers instal·lats en el territori.

               Gabriel Bibiloni. Llengua estàndard i variació lingüística. Edicions 3 i 4.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada