3r ESO
QUADERN DE REDACCIÓ
ORIENTACIONS:
Redaccions d’una pàgina.
Cal prestar atenció a:
- la presentació:
. full A4
. a mà i amb bolígraf blau
. el teu nom
. el títol de la redacció
. divisió en paràgrafs
. marges
- la redacció:
. estructura de les oracions:
sbj+v+cv
. atenció a la concordança, sobretot en l’ús de pronoms
. ús connectors que enllacen les oracions o els paràgrafs
- el lèxic
. eviteu repeticions (feu servir pronoms o sinònims
textuals)
. eviteu barbarismes, o si són imprescindibles, entre
cometes
. reviseu l’ortografia (accentuació, ús de l’apòstrof, majúscules)
El títol de la redacció és el proposat,
però es pot completar o variar. Les preguntes o indicacions són suggerències sobre el contingut que hem de
redactar, no cal fer-es totes, podem fer-ne de noves.
L’extensió normal, una pàgina dividida
entre 3/5 paràgrafs
L’últim
dia per lliurar el treball de Redacció, si no s’ha marcat una data diferent,
serà el dia de l’examen del tema.
1. LA NOTÍCIA
a) PRÀCTICA: estructura
-
Retalla i enganxa al quadern una notícia d’un diari
- Identifica, numerant-les, les parts ( com a
l’exc. 3 pàg. 14)
-
Fes una relació de les preguntes bàsiques a que respon la notícia que has triat
(com a l’exc. 7 pàg. 13)
* Ha d'estar en
valencià
A València no tenim una premsa pròpia en paper, tot i
això, hi ha diaris que mantenen seccions centrades en el país.
La notíca potser
extreta en paper o copiada d'un diari digital:
la veu del PV http://www.laveupv.com/
vilawebhttp://www.vilaweb.cat/
el punt-avui http://www.elpuntavui.cat/valencia
b)
REDACCIÓ
Construeix
la teua pròpia notícia, tot encerclant el text que respon a les preguntes
bàsiques.
El
text ha de constar de títol, entradeta, cos (mínim 3 paràgrafs)
2. LA CRÒNICA: una excursió
per l'horta
Una
crònica és una notícia ampliada on expliquem coses tècniques, però també la
nostra visió personal. Redacta una
“crònica” on descrigues “una excusió per l'horta”, pensant que podries
publicar-la a la revista de l'institut. Aquestes
idees poden ser-te d'ajuda sobre què escriure. Recorda separar la redacció en
paràgrafs.
a)
Descripció de l'activitat.
En què consistia, amb quina assignatura, quan, com vam desplçar-nos,
què vam veure... Inclou la valoració d’alguns aspectes: hem vist massa coses,
massa ràpid, explicacions massa llargues, difícils, senzilles,avorrides...
b) El contingut
i el desenvolupament ( com va anar).
Quines coses vam descobrir, les que sabíem les que
ens van sorprendre. Quan i de quina
manera ens donaven les explicacions. Si havíem prendre notes o
fotografies en el moment, si després havíem de fer algun treball.
c) Les impressions.
Descriu una anècdota divertida, aspectes que hagueres canviat, tasques
que vas fer o hauràs de fer...
3.a L'ARTICLE D'OPINIÓ
“L’horari intensiu que tenim, ja va bé o
el millorem?”
En
un article d’opinió exposem un tema que ens interessa i en fem una valoració,
analitzant els aspectes positius i els inconvenients. Pots concloure amb una
proposta o deixar el tema obert, perquè cadascú traga les pròpies conclusions.
Imagina’t que al final s’haurà de votar.
a) Tenim l’horari que tenim:
des de quan, per què? Avantatges (almenys dos),
problemes (almenys dos).
b) Per què canviar-lo?
Algú ha pensat
que l’horari es podria allargar dos vesprades, per fer-lo més descansat.
Imagina’t
altres avantatges sobre aquesta nova proposta (almenys dos) i inconvenients (almenys
dos).
c) La meua opinió: jo sóc partidari de...
Finalment, com
a resum, exposa la teua postura, demostrant que és la millor per tots. Fes-ho
pensant que és un tema que s’ha de votar.
3.b PERIODISME GRÀFIC
El periodisme
gràfic intenta posar en discussió amb la força de les imatges un tema; sobre el
qual, evidentment podem trobar una opinió.
Comenta la
vinyeta, a partir de les qüestions plantejades.
Descriu la imatge: què és veu?
De
què parlen?
Penses
que és un diàleg creïble? Què n’opines?
4. L’ENTREVISTA
Fes
una entrevista seguint les pautes:
A)
PREPARACIÓ
.
Tria la persona a entrevistar
(quines coses interessants pot aportar)
.
tipus d’entrevista: coneixements / experiències
(què sap/ quines reflexions poden
interessar-nos)
.
Qüestionari model (9/15 preguntes):
-
SER (qui és? Nom, ofici, relació amb tu...)
-
FER (què fa?) Ofici, tasca, afició...
-PENSAR
(què en pensa? del que és, del que fa, com era abans/ara, projectes, desigs...
B)
L’ENTREVISTA
Cal preparar preguntes de sobra, per després triar les
respostes més interessants; hi ha
preguntes per anar creant ambient.
Intenta
que les preguntes siguen el més obertes possibles perquè les respostes siguen
llargues i informatives.
C)
REDACCIÓ
Presenta
l’entrevistat.
Digues
el motiu per què l’has triat.
Descriu
les circumstàncies de l’entrevista (quan, com...)
Qüestionari
de preguntes i respostes.
(Cal
haver fet una selecció de les més interessants. I a l’hora de redactar-les,
eliminar repeticions o observacions que no aporten res.
Tanca
agraint a l’entrevistat la seua col·laboració,
Fes
una breu valoració de la trobada.
NOTA:
Sempre serà un detall mostrar-li a l’entrevistat el treball una vegada acabat.
5. ELS TEXTOS DE DIVULGACIÓ CIENTÍFICA
1. Retalla, fotocopia o imprimeix un
article de divulgació científica (Per exemple de la revista “Sàpiens” que tenim
a l’institut), o bé de les seccions “Els perquès de Mètode” o “Notícies” de la revista
a
internet (http://metode.cat) .

i completa’n la fitxa:
a) REFERÈNCIA:
- títol de l’article
- autor
- on l’has trobat?: publicació
b) TEMA
c) RESUM del contingut
d)
Un llistat de 8 TECNICISMES i la definició.
Si el terme és polisèmic, encercla’l.
Pensa, a més, que hi ha tecnicismes
formats per expressions.
5.b RODOLINS
FALLERS
1. Copia el
contingut d’un cartell d’explicació de la falla
2. Comprova la mètrica i la rima. Encercla les
errades ortogràfiques i esmena-les.
3. Comenta’n
el contingut: què diu, què critica, si és actual, de la realitat pròxima o més
general....
4. Redacta el
teu rodolí faller (mínim 4 versos amb rima).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada