3r ESO REDACCIONS



3r ESO
QUADERN DE REDACCIÓ


ORIENTACIONS:

Redaccions d’una pàgina.

Cal prestar atenció a:
- la presentació:
. full A4
. a mà i amb bolígraf blau
. el teu nom
. el títol de la redacció
. divisió en paràgrafs
. marges

- la redacció:
. estructura de les oracions: sbj+v+cv
. atenció a la concordança, sobretot en l’ús de pronoms
. ús connectors que enllacen les oracions o els paràgrafs

- el lèxic
. eviteu repeticions (feu servir pronoms o sinònims textuals)
. eviteu barbarismes, o si són imprescindibles, entre cometes 
. reviseu l’ortografia (accentuació, ús de  l’apòstrof, majúscules)

   El títol de la redacció és el proposat, però es pot completar o variar. Les preguntes o indicacions són suggerències sobre el contingut que hem de redactar, no cal fer-es totes, podem fer-ne de noves.

  L’extensió normal, una pàgina dividida entre 3/5 paràgrafs



L’últim dia per lliurar el treball de Redacció, si no s’ha marcat una data diferent, serà el dia de l’examen del tema.



1. LA NOTÍCIA

a) PRÀCTICA: estructura
- Retalla i enganxa al quadern una notícia d’un diari
-  Identifica, numerant-les, les parts ( com a l’exc. 3 pàg. 14)
- Fes una relació de les preguntes bàsiques a que respon la notícia que has triat (com a l’exc. 7 pàg. 13)



* Ha d'estar en valencià

A València no tenim una premsa pròpia en paper, tot i això, hi ha diaris que mantenen seccions centrades en el país.
La notíca potser extreta en paper o copiada d'un diari digital:

b) REDACCIÓ
Construeix la teua pròpia notícia, tot encerclant el text que respon a les preguntes bàsiques.
El text ha de constar de títol, entradeta, cos (mínim 3 paràgrafs)


 2. LA CRÒNICA: una excursió per l'horta



Una crònica és una notícia ampliada on expliquem coses tècniques, però també la nostra visió personal. Redacta una “crònica” on descrigues “una excusió per l'horta”, pensant que podries publicar-la a la revista de l'institut.  Aquestes idees poden ser-te d'ajuda sobre què escriure. Recorda separar la redacció en paràgrafs.



a) Descripció de l'activitat.

En què consistia,  amb quina assignatura, quan, com vam desplçar-nos, què vam veure... Inclou la valoració d’alguns aspectes: hem vist massa coses, massa ràpid, explicacions massa llargues, difícils, senzilles,avorrides...



b) El contingut i el desenvolupament ( com va anar).

Quines coses vam descobrir, les que sabíem les que ens van sorprendre. Quan i de quina  manera ens donaven les explicacions. Si havíem prendre notes o fotografies en el moment, si després havíem de fer algun treball.



c) Les impressions.

Descriu una anècdota divertida, aspectes que hagueres canviat, tasques que vas fer o hauràs de fer...



 

3.a L'ARTICLE D'OPINIÓ
“L’horari intensiu que tenim, ja va bé o el millorem?”

En un article d’opinió exposem un tema que ens interessa i en fem una valoració, analitzant els aspectes positius i els inconvenients. Pots concloure amb una proposta o deixar el tema obert, perquè cadascú traga les pròpies conclusions. Imagina’t que al final s’haurà de votar.

a) Tenim l’horari que tenim:
 des de quan, per què? Avantatges (almenys dos), problemes (almenys dos).

 b) Per què canviar-lo?
Algú ha pensat que l’horari es podria allargar dos vesprades, per fer-lo més descansat.
Imagina’t altres avantatges sobre aquesta nova proposta (almenys dos) i inconvenients (almenys dos).

c) La meua opinió: jo sóc partidari de...
Finalment, com a resum, exposa la teua postura, demostrant que és la millor per tots. Fes-ho pensant que és un tema que s’ha de votar.  

3.b PERIODISME GRÀFIC

El periodisme gràfic intenta posar en discussió amb la força de les imatges un tema; sobre el qual, evidentment podem trobar una opinió.
Comenta la vinyeta, a partir de les qüestions plantejades.  

Descriu  la imatge: què és veu?

De què parlen?

Penses que és un diàleg creïble? Què n’opines?




4. L’ENTREVISTA

Fes una entrevista seguint les pautes:



A) PREPARACIÓ

. Tria la persona a entrevistar

(quines coses interessants pot aportar)



. tipus d’entrevista: coneixements / experiències

(què sap/ quines reflexions poden interessar-nos)



. Qüestionari model (9/15 preguntes):

- SER (qui és? Nom, ofici, relació amb tu...)

- FER (què fa?) Ofici, tasca, afició...

-PENSAR (què en pensa? del que és, del que fa, com era abans/ara, projectes, desigs...



B) L’ENTREVISTA

Cal preparar preguntes de sobra, per després triar les respostes més interessants;  hi ha preguntes per anar creant ambient.

Intenta que les preguntes siguen el més obertes possibles perquè les respostes siguen llargues i informatives.



C) REDACCIÓ

Presenta l’entrevistat.

Digues el motiu per què l’has triat.

Descriu les circumstàncies de l’entrevista (quan, com...)



Qüestionari de preguntes i respostes.

(Cal haver fet una selecció de les més interessants. I a l’hora de redactar-les, eliminar repeticions o observacions que no aporten res.



Tanca agraint a l’entrevistat la seua col·laboració,

Fes una breu valoració de la trobada.



NOTA: Sempre serà un detall mostrar-li a l’entrevistat el treball una vegada acabat.






5. ELS TEXTOS DE DIVULGACIÓ CIENTÍFICA


1. Retalla, fotocopia o imprimeix un article de divulgació científica (Per exemple de la revista “Sàpiens” que tenim a l’institut), o bé de les seccions “Els perquès de Mètode”  o “Notícies” de la revista  a internet (http://metode.cat) .

i completa’n la fitxa:



a) REFERÈNCIA:

- títol de l’article

- autor

- on l’has trobat?: publicació



b) TEMA



c) RESUM del contingut



d)  Un llistat de 8 TECNICISMES i la definició.

Si el terme és polisèmic, encercla’l.

Pensa, a més, que hi ha tecnicismes formats per expressions. 





5.b RODOLINS FALLERS

1. Copia el contingut d’un cartell d’explicació de la falla

2.  Comprova la mètrica i la rima. Encercla les errades ortogràfiques i esmena-les.

3. Comenta’n el contingut: què diu, què critica, si és actual, de la realitat pròxima o més general....

4. Redacta el teu rodolí faller (mínim 4 versos amb rima).



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada