RECUPERACIÓ DE LES LECTURES curs 14/15



RECUPERACIÓ DE LES LECTURES 14/15


Per recuperar les lectures pendents:

a)  cal emplenar les activitats proposades més avall, tot indicant la pagina del llibre on podem trobar la resposta.

b) fotocopiar un fragment de l’obra.
b.1 subratllar 5 paraules, expressions o personatges i explicar-los.
b.2 inventar-te un títol per al fragment

c) acordar el control de lectura oral


Aquells que no hagen fet o aprovat cap lectura, hauran de llegir i fer les activitats proposades als llibres:

2n ESO

Jane EIRE Seny i sentiment ed Teide (pàg 277-280)

3r ESO

Joanot MARTORELL Tirant lo Blanc  ed. Vicens Vives (les activitats del final)

4t ESO

Dai Sijie  Balzac i la petita modista xinesa La Butxaca
(activitats proposades)




Alexandre DUMAS  El comte de Montecristo-I
EL CAPTIU D’IF
INTRODUCCIÓ
1. En quina llengua escrivia Alexandre Dumas?



2. Digues el títol d’una altra novel·la del mateix autor.

I EL CAPTIU D’IF
3. En quina ciutat i en quina època comença l’acció.


4. Què és “El Faraó”


5. Per quin motiu havien de passar per l’illa d’Elba?


6. Quins problemes havia tingut el pare d’E. Dantés en absència del fill?


7. Mercedes era la xicota d’Edmond Dantés; qui la desitjava també?


8. De què acusaven Edmond Dantés?

9. Abans de l’interrogatori, Edmond Dantés i el magistrat Villefort venien de fer el mateix, en llocs diferents; de què es tractava?


10. Què és el castell d’If? On es troba situat?



11. qui ajudarà Edmond Dantés a la presó?



12. Com aconsegueix escapar?


13. Qui el salvarà de morir ofegat?


14. Què era “La jove Amàlia”?


15. Per què volia anar a l’illa de Montecristo?

16.Explica com va la lectura: difícil, entretinguda, interessant...
Alexandre DUMAS  El comte de Montecristo-II
                 UN COR FERIT


1. Com justifica Edmond Dantés la seua immensa fortuna?



2. Qui era mossén Busoni?



3. Què se n’havia fet de son pare? I de Mercedes, la seua xicota?



4. I dels seus enemics, Danglars i Fernand?



5. Per què segresten Albert de Morcef i comte de l’allibera?



6. Qui era Bertuccio; què tenia contra del procurador del rei, Villefort?



7. Qui era Haidée; què tenia en contra de Fernand de Morcef?



8. Qui serà la primera víctima de la venjança de Montecristo? Amb quina intenció havia entrat a la casa del comte?



9. Per què Albert de Morcef repta en duel el comte de Montecristo?



10. Qui descobreix la veritable identitat de Montecristo, alhora que demana clemència pel fill?

Alexandre DUMAS  El comte de Montecristo-III
                 ELS FRUITS DE L’ODI I DE L’AMOR


1. Com acabarà el duel de Montecristo amb Albert de Morcef? Explica’t.





2.  Com reaccionarà Albert de Morcef? I son pare?






3.  Quin era l’origen dels problemes de salut de Valentine, la filla de Villefort ?






4. Qui estimava Valentine? Què pensa fer quan s’assabenta que morirà?






5. Finalment, Valentine com aconsegueix salvar-se i defugir el perill?






6. Quan Montecristo salva econòmicament Danglars, però ell què decidex fer amb els diners? Com acabarà la cosa?







7. Les identitats dels personatges són múltiples. Andrea Cavalcanti era Benedetto; però qui era realment? Qui era son pare? Que fa en assabentar-se ?






8. Per què Montecristo pensa que s’ha excedit en la venjança de Villefort? Quin innocent s’havia endut per endavant?




9. De quina manera Danglars, enriquit de nou amb l’ajuda de Montecristo, perd els diners? Per què no els perd absolutament tots?





10. Montecristo visita la presó del Castell d’If, i allà li fan un regal per a ell importantíssim; de què es tractava?






11. Com acaba la novel·la?






12.  Fes una valoració del llibre triat dificultat de lectura, interés de l’argument, lectura recomanable...):



13. Puntua’l de  0 a 5 (gens, molt poc, poc, regular, prou, molt)






Pau MARQUÉS Ací hi ha gat en sac

1. Explica el títol de la novel·la i posa’n un d’alternatiu


2. De què havia  treballat el vell ?

3. Què li tenia d’especial aquell autobús?


4. Com descobreix la vertadera identitat de Lola?


5. Què pretenia el “Gran Consell Gater”?


6. Què li passa quan abandona l’autobús?


7. Al juí que li fan a Biel, qui era el defensor ?


8. I  l'acusador ?


9. Quina serà la pena ?


10. Com descobreix la seua gatomorfosi?


11. Lola passa a Biel uns papers amb ratlles i signes estanys, de què es tractava?


12. Explica alguna de les experiències dolentes que pateix Biel convertit en gat.


13.  Què volia dir “Queden cinc minuts!” ?


14. Com reacciona Lola quan  Biel li vol mostrar el seu agraïment?


15.  Fes una valoració del llibre triat dificultat de lectura, interés de l’argument, lectura recomanable...):

16 . Puntua’l de  0 a 5 (gens, molt poc, poc, regular, prou, molt)






TEIXIDOR,E. El retaule del flautista

1. Per què s’havia estés el problema de les rates?


2. Qui s’oposava a l’acció del flautista? Per què l’empresonaran?


3. Qui ajuda el flautista a escapar-se?


4. Per què desconfiava  el flautista del burgmestre?



5. Finalment com decidiran fer front a les rates?


6.  Quin criteri seguiran en repartiment de les rateres?


7.  Descriu breument un final alternatiu.




8. Descriu l’escena la discussió entre els qui volen pagar al flautista el seu treball i els qui no volen fer-ho. Fes-ne un diàleg amb un mínim de dos intervencions per personatge.








9.  Fes una valoració del llibre triat dificultat de lectura, interés de l’argument, lectura recomanable...):


10. Puntua’l de  0 a 5 (gens, molt poc, poc, regular, prou, molt)






Tahar Ben Jelloun    El racisme explicat a la meva filla

1. Aquest llibre va ser escrit quan molts de vosaltres a penes havíeu nascut o estàveu a punt de fer-ho. Nàixer és un fet bonic perquè envolta el nadó d’afecte i protecció, i els pares i la família se senten més units. Tothom només vol mostrar la cara més bona i afectuosa. Tanmateix, els adults no sempre es comporten igual i acaben buscant i inculcant diferències entre uns i altres; coses que acaben provocant dolor d’una manera voluntària o sense voler.  Un d’aquests sentiments estranys és el racisme, moltes vegades deixat caure pels polítics que volen guanyar incondicionals a qualsevol preu, i fan servir la por que ells mateixos han provocat.
Aquest llibre és una bona vacuna contra el racisme, que apareix disfressat o barrejat amb altes sentiments més fràgils. El control de lectura que farem és una mica especial, perquè pretén que demostreu que heu entés el llibre. Podeu fer-lo servir per completar les respostes.

1. De què tenen por els racistes?


2. Què és la xenofòbia?


3. Què és la discriminació?



4. Què és el respecte?


5. Què és la mala fe?


Comenta les frases:
6.  “El mestissatge és una bona defensa contra el racisme”



7.  “El racista és al mateix temps un perill i una víctima”


8.  Fes una valoració del llibre triat dificultat de lectura, interés de l’argument, lectura recomanable...):


9. Puntua’l de  0 a 5 (gens, molt poc, poc, regular, prou, molt)





EL LLIBRE DE LES BÈSTIES de Ramon LLULL


1. Per quin motiu el Cavall i el Bou abandonen els regne de els bèsties per anar-se’n als dels homes? Com els anirà per allà?



2.  Quins arguments dóna el Lleopard perquè la Rabosa no siga consellera del Rei? Ho fa amb un eixempli (historieta), de què anava?




3. L’Elefant vol arribar a ser rei. Què li promet a la Rabosa i si ho aconsegueix? Quin interés tenia la Rabosa?





4. Per què el Lleó decideix enviar regals i missatgers al rei dels homes? Quins són els regals? I els missatgers?




5. Per què el Lleopard vol enfrontar-se Rei? De què l’acusa? Qui s’ofereix a defensar el Rei? Per què?




6. Quin és el secret que guarden el Conill i el Paó a l’Elefant i la Rabosa?




7.  Qui conta la veritat de tot plegat? Com acabarà la història?



8─  Fes una valoració del llibre triat dificultat de lectura, interés de l’argument, lectura recomanable...):


9─Puntua’l de  0 a 5 (gens, molt poc, poc, regular, prou, molt)






Anònim Jacob Xalabín  el Garbell, ed. 62/ ed. Bromera


1.  Quina Malaltia patia Isssa Xalabina?




2. Quin remei podria curar-la, segons el metge jueu? Sabries la raó d’una medicina tan radical?




3. Què enamora Nerguis de Jacob Xalabín?




4. Les passions exagerades tenen els seus petits problemes.  Què haurà de fer Alí Paixà per dissimular l’absència de Nerguis entre els seus?




5. Jacob Xalabín es casarà amb Nerguis, tots dos, prínceps. Amb qui ho farà Alí Paixà? Com es coneixeran tots dos?




6. Quan tot sembla acabar bé, es produeixen  uns fets tràgics. Explica’t.



7. Redacta breument un final alternatiu.




8─  Fes una valoració del llibre triat dificultat de lectura, interés de l’argument, lectura recomanable...):


9─Puntua’l de  0 a 5 (gens, molt poc, poc, regular, prou, molt)






TARTUF de MOLIÈRE


1. Qui és la senyora Pernella? Per què està malhumorada? De qui es queixa?




2. Segimon amb qui vol casar la filla ? Per què? Què en pensa ella?




3. Quina solució proposa ella per alliberar-se’n del compromís?




4. Quina estratègia proposa Francina per impedir el casament d’Anna amb Tartuf?




5. Per què vol parlar en privat Elvira amb Tartuf? Com reaccionarà aquest?




6. Quan Damià, li confessa quines intencions tenia Tartuf, com reacionarà el pare?




7. De quina manera Segimon descobrirà com és realment Tartuf? Com acaba l’obra?



8.   Fes una valoració del llibre triat dificultat de lectura, interés de l’argument, lectura recomanable...):



9. Puntua’l de  0 a 5 (gens, molt poc, poc, regular, prou, molt)






L’AVAR de MOLIÈRE

1. “CLEANT: El matrimoni ens espanta a tots dos, perquè temem que els nostres sentiments no estiguin d’acord amb la vostra elecció.”
De qui s’havien enamorat Cleant i Elisa?




2. Quin rival tindrà  Cleant?



3.  Harpagon té por que li roben els diners que té, ni se’n refia de ningú. On els tindrà amagats?





4. Per a què necessitava Cleant un préstec? A qui li’l demana?




5. Quin estratagema proposa Frosina  perquè Harpagon renuncie a casar-se amb Marianna i done el cons
entiment a Cleant?




6. Qui roba l’arqueta amb el diners? Amb quin propòsit? 



7. Com ser solucionarà tot?




8.   Fes una valoració del llibre triat dificultat de lectura, interés de l’argument, lectura recomanable...):



9. Puntua’l de  0 a 5 (gens, molt poc, poc, regular, prou, molt)







SIMÓ,Isabel-Clara Júlia  

1. En quin lloc i quina època històrica es desenvolupa l'acció ?



2. Qui era Rafelet? Quina relació mantenien? Com anirà la cosa?




3. Qui proposa casar-se amb Júlia ? quan ? com ? per què ?




4. Qui i quina condició posen a Júlia perquè es puga casar ?




5. Una vegada casada, quin pla de vida es proposa ?




6. Qui era son pare i què havia estat d'ell ? Com s'assabenta de la veritat ? Quina serà la seua reacció immediata ?





7. Resumeix breument el final de la novel·la.




8.  Fes una valoració de la lectura (dificultat, interés de l’argument....):

9. Puntua’l de  0 a 5 (gens, molt poc, poc, regular, prou, molt)





Receptari de Malima Pau MARQUÉS


1. On troben la història d’en Benet? Qui l’escriurà?



2.  Per què Benet era un fill especial? 



3. Quan i per què abandona Benet la casa pairal? A què es dedicarà?



4. Quin era l’origen del receptari de Malima?




5. Qui era Remei? El seu nom té algun significat especial?




6.  Com i perquè decideix  guanyar-se la voluntat del nebot?




7. Explica per què Benet serà víctima d’ell mateix.




8.  Fes una valoració del llibre triat dificultat de lectura, interés de l’argument, lectura recomanable...):





9. Puntua’l de  0 a 5 (gens, molt poc, poc, regular, prou, molt)







Stierg LARSON  Els homes que no estimaven les dones

La Harriet Vanguer no va moure ni un múscul. Aleshores va respirar fondo i es va tapar la cara amb les mans. En menys de cinc minuts en Jeff era darrere d’ella, preguntant-li si tot anava bé. Aleshores va sorprendre en Blomkvist aixecant-se i fent un però a la galta del noi. Tot seguit es va girar cap a en Blomkvist amb el braç rodejant l’espatlla d’en Jeff.
— Jeff, et presento en Mikael... amic del passat. Ha vingut a donar-me males notícies, i problemes, però no castigarem pas el missatger.

1. Situa l’acció del fragment.


2. Qui és Jeff?


3. Quines eren les males notícies i problemes?


4. Per què Harriet referint-se a Mikael parla d’”amic del passat”, si no s’havien vist mai abans en persona?



5. Com farà Harriet front als problemes?
No tenia fe en si mateixa. En Mikael vivia en un món poblat per gent amb feien respectables, gent amb una vida ordenada i una pila d’atributs d’adult. Els seus amics feien  coses, apareixien a la tele i ocupaven els titulars. “Per què em necessites a mi?”. La por més gran de la Lisbeth, que era tan gran i tan negra que prenia proporcions de fòbia era que la gent es rigués dels seus sentiments, I aleshores, tot d’una, el seu amor propi, laboriosament construït, va semblar esmicolar-se.
            Llavors va prendre una decisió.

6. Qui era Lisbeth?



7. Què li passava? Quina decisió pren? Com li anirà?


8.   Fes una valoració del llibre triat dificultat de lectura, interés de l’argument, lectura recomanable...):



9.Puntua’l de  0 a 5 (gens, molt poc, poc, regular, prou, molt)






Emili TEIXIDOR   Pa negre

La novel·la gira al voltant de la infantesa de l’Andreu en plena postguerra.

1. Per quina raó l’Andreu viu al mas?  Per quina raó deixarà de viure-hi?



2. Què és dels pares de l’Andreu?



3. Quin paperot li feia fer sa mare a l’Andreu, i que ell detestava?




4. Qui formava la colla que tornava de l’escola pel bosc?




5. Qui era i quin secret reprovable amagava el senyor Madern?




6. Qui eren les ties Felisa i Enriqueta? Quin problema tenien en comú? Com el resol la tia Enriqueta?




7. Com se sent interiorment després d’haver acceptat el futur que havien planificat per a ell?




8.  Fes una valoració del llibre triat dificultat de lectura, interés de l’argument, lectura recomanable...):


9. Puntua’l de  0 a 5 (gens, molt poc, poc, regular, prou, molt)






GUIMERÀ,A. Maria Rosa

1.  Per què empresonen el marit de Maria Rosa ? ....................................................

2. Qui n’era el vertader culpable ? ....................................................

3 . De què treballava tota la colla ? Per què volien posar-se en vaga?
 .........................................................................................................................................

4 . Com havia conegut Maria Rosa el seu marit ? ....................................................

5. Per què accedirà a casar-se novament ? ....................................................

6. Quina relació té el vi amb els dos marits de Maria Rosa?
 ....................................................................................................................................................

7. Imagina't una escena amb un final diferent, i fes-ne el diàleg:
  Entra Andreu que no havia mort i descobreix el seu millor amic agonitzant. Es gira i veu Maria Rosa amb un punyal ensagnat. Aquesta intenta aclarir les coses.
GUIMERÀ,A. Terra Baixa

1. Per què li ha preparat el Sebastià un casament a la Marta ?  .......................................................................................................................................................

2. Per què la Marta sent un rebuig tan fort a l’hora de casar-se amb Manelic?
.................................................... .................................................... .................................................... .................................

3. La primera nit de casats, en Manelic li mostra a la Marta un duro tacat de sang. Quina es la història d’aquesta moneda?
 .................................................................................................... ....................................................

4.  Quin personatge li fan creure a Manelic que és l’amant de la Marta?
 ............................................................................................................................................

5.  Quina decisió prenen la Marta i el seu marit després que aquest la fereix la braç ?  Que passarà quan arribarà el Sebastià ?
 ............................................................................................................... ....................................................

6. Com es resol l’enfrontament final entre en Manelic i el Sebastià?
  .................................................... .................................................... .................................................... ......

7.  Dividiu la trama en plantejament, nus i desenllaç.
A)  Fes una valoració del llibre triat dificultat de lectura, interés de l’argument, lectura recomanable...):
B) Puntua’l de  0 a 5 (gens, molt poc, poc, regular, prou, molt)






Mercé RODOREDA  La plaça del diamant


TOT VA MOLT DE PRESSA (I-X)

1.  On treballava Natàlia quan coneix en Quimet?



2. Com anomena en Quimet la Natàlia? Per què?



3. Que diu en Quimet cada vegada que s’enfada amb la Natàlia? I això?



4. Qui es la senyota Enriqueta? Per què la considera com una mare?



5. Quina és la por que té la Natàlia la nit de nuvis?



UN MÓN DE COLOMS (XI-XXV)
6.   Amb què associa la Natàlia l’arribada del primer colom a casa?



7. Per tirar endavant la casa, la Natàlia torna a treballar; quina feina farà?



8.  Per què vol acabar amb el coloms? Com s’ho farà?



LA DURESA DE TIRAR AVANT (XXVI-XLII)
9. Per què la Natàlia perd al feina amb la Guerra Civil?
10. On va lluitar en Quimet durant la guerra?


11. En plena guerra, quin secret d’amors li explicarà la Julieta?


12.  Com es troba interiorment la Natàlia després de la mort d’en Quimet?



13.  Com pretén acabar amb tot la Natàlia? Qui els salva?



14.  Qui era l’Antoni? Quina confidència vol contar-li abans que es casen?



RODA LA VIDA (XLIII-XLIX)
15.  Com anomenen la Natàlia les senyores del parc?


16.  A què es volen dedicar de grans l’Antoni i la Rita?




17.  Que confessa a cau d’orella Rita a sa mare el dia del seu casament?




18. Natàlia, al llit què li tapa a l’Antoni? Quin temor tenia?



19. Descriu un parell d’aspectes generals de la novel·la que més t’hagen colpit favorablement i altres dos menus positius.

                                                                             

                                                                              
20.Puntua’l de  0 a 5 (gens, molt poc, poc, regular, prou, molt)






                  El verí del teatre Rodolf SIRERA

1. On i en quina època històrica se situa l’obra? És significatiu?



2. Qui rep Gabriel a la casa? Com el tracta l’actor? Per què li parla així?




3. A què el conviden mentre espera el marqués?




4. Gabriel es considera un professional una mica cregut; per què el criat posa en dubte la seua capacitat?




5. En què consistia l’encàrrec del marqués? Com reacciona Gabriel?





6. De quina manera el convenç el marqués perquè faça una actuació memorable?




7. Quines característiques té l’últim assaig de l’obra? Estava fent teatre?




8─  Fes una valoració del llibre triat dificultat de lectura, interés de l’argument, lectura recomanable...):



9─Puntua’l de  0 a 5 (gens, molt poc, poc, regular, prou, molt)






Dai Sijie  Balzac i la petita modista xinesa


1. Comenta el títol de la novel·la, què té a veure amb el contingut. El trobes encertat? Quin altre li’n posaries tu?

2. Fes un resum de la novel·la.

3. Qualsevol novel·la és un enfillall d’històries. Quina t’ha cridat l’atenció especialment? Explica’t

4. Un text literari ho és pel que diu entre les línies de la ficció (les veritats ocultes). Tria un fragment que t’haja resultat interessant.


5. També el text literari poca en boca frases o imatges especialment boniques que voldríem dir o pensar en alguna ocasió, igual com fem amb els refranys, que parlen per nosaltres. Tria algunes escenes o frases boniques.


6. Per entendre una novel·la , a més d’emocionar-se amb les coses que passen, perquè les podem sentir pròximes, hem de posseir un coneixements enciclopèdics que ens ajuden a entendre el sentit de les coses que passen. És important conèixer el context. En aquest sentit:

a) Busca informació sobre Mao Tse Tung i la Revolució Cultural xinesa.

b) Busca informació sobre Balzac i la seua obra; especialment els títol citats a la novel·la.

7. L’argument de la novel·la amaga una petita biblioteca, ens conta el que llegim, però també el que podríem llegir. Fes una relació dels llibres citats.


8─  Fes una valoració del llibre triat dificultat de lectura, interés de l’argument, lectura recomanable...):



9─Puntua’l de  0 a 5 (gens, molt poc, poc, regular, prou, molt)





L’espill


FITXA TÈCNICA.

Companyia de teatre:

Explica el títol de l’espectacle:

L’obra és □ comèdia, □ tragèdia, □ drama □musical □ ………..

ELS PERSONATGES.

En Grosser



Les dones:
amb quantes se'n casa?
Quins defectes tenien?
Com li anirà?



ELS ALTRES.
Els actors en escena citen o fan de molts altres personatges. Digues el nom de dos que recordes:





L’ARGUMENT.

Es conta la vida d’en Grosser i les seues experiències amb les dones. Exagera? A quina conclusió arriba? Conta alguna anécdota que t’haja cridat l’atenció.







SIGNIFICAT.
Què és la misoginia? Per què creus que fracassa amb les dones? Escolta la cançó de Maria del Mar Bonet “Nosaltres les dones”, on hi ha aquests versos:
Volies una dona i trobares una persona,
i et sents desenganyat.
De què acusa les dones? Hui en dia els mateixos defectes en un home es veuen igual que en una dona?




L’ESCENOGRAFIA.
- On passa l’acció?
- Com han decorat l’escenari?

- Fan servir música? Altres sorolls estranys?

- Juguen amb la llum: augmenta, l’apaguen…? Quan passa això?


L’ACTUACIÓ.

GESTUALITAT: Com es mouen: ràpids, fan servir les mans, fan carasses....


DECLAMACIÓ: parlen a crits, baixet, donant-se importància, fan escoltetes…



UNA PREGUNTA. Què has o hagueres preguntat als actors?



VALORACIÓ (no cal que respongues totes les qüestions, són idees)
(Com ho feien els actors? La història era divertida?, s’entenia fàcilment? t’has rigut?, sabies de què o de qui parlaven? T’ho has passat bé? )




PUNTUACIÓ
de 0 a 5 (gens, molt poc, poc, regular, prou, molt)



L’origen de les espècies 2.0


FITXA TÈCNICA.

Companyia de teatre:

Explica el títol de l’espectacle:

L’obra és comèdia, tragèdia, drama musical ………..

ELS PERSONATGES.

La jove (descriu-la) Com és? Què fa? Quin problema té?



Darwin (descriu-lo) Qui és? Què va fer? On l’han trobat?



ELS ALTRES.
Els actors en escena citen o fan de molts altres personatges, científics. Digues el nom de almenys tres que recordes:







L’ARGUMENT.

Com és que es troben els dos personatges Per on viatgen? Es faran amics? Què ensenyarà què a qui? Com acaba la historia?












L’ESCENOGRAFIA.
- On passa l’acció?

- Com han decorat l’escenari?

- Fan servir música? Altres sorolls estranys?

- Juguen amb la llum: augmenta, l’apaguen…? Quan passa això?





L’ACTUACIÓ.

GESTUALITAT: Com es mouen: ràpids, fan servir les mans, fan carasses....



DECLAMACIÓ: parlen a crits, baixet, donant-se importància, fan escoltetes…





UNA PREGUNTA. Què has preguntat, o que hagueres preguntat als actors?






VALORACIÓ (no cal que respongues totes les qüestions, són idees)
(Com ho feien els actors? La història era divertida?, s’entenia fàcilment? t’has rigut?, sabies de què o de qui parlaven? T’ho has passat bé? )







PUNTUACIÓ
de 0 a 5 (gens, molt poc, poc, regular, prou, molt)






 

SER O NO RES”




1- Explica el títol de l’obra.

2- Havies estat abans en aquest teatre? Recordes l’obra?




3- Has reconegut algun dels actors? Sí, de què?




4- Els actors fan teatre dins del teatre; explica’t !




5- Què saps de Shakespeare? En quina època i país va viure?




VALORACIÓ (dificultat de seguir l’acció, interés de l’obra, espectacle recomanable...)


PUNTUACIÓ
de 0 a 5 (gens, molt poc, poc, regular, prou, molt)







 
 
 
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada