2n d’ESO
QUADERN DE REDACCIÓ 14/15
ORIENTACIONS:
Redaccions
d’una pàgina.
Cal
prestar atenció a:
- la presentació:
. full A4
. a mà i
amb bolígraf blau
. el teu
nom
. el
títol de la redacció
. divisió
en paràgrafs
. marges
- la redacció:
. estructura
de les oracions: sbj+v+cv
. atenció
a la concordança, sobretot en l’ús de pronoms
. ús
connectors que enllacen les oracions o els paràgrafs
- el lèxic
. eviteu
repeticions (feu servir pronoms o sinònims textuals)
. eviteu
barbarismes, o si són imprescindibles, entre cometes
. reviseu
l’ortografia (accentuació, ús de
l’apòstrof, majúscules)
El títol de la redacció és el proposat, però es pot completar o
variar. Les preguntes o indicacions
són suggerències sobre el contingut que hem de redactar, no cal fer-es totes,
podem fer-ne de noves.
L’extensió normal, una pàgina dividida entre 3/5 paràgrafs
0. QUI
SÓC, COM SÓC, QUÈ FAIG
El meu nom
(sóc/ em diuen).
Tinc més noms (a casa, entre els
amics...hipocorístics)
Pense que em va posar així perquè...
Com sóc
(alt, prim...). Duc (ulleres, cabell). Els
altres (amics, mare...) pensen
que sóc (simpàtic, xarraire, tímid, hiperactiu...), però jo em considere...
M’agrada
(escoltar música, practicar esport, llegir novel·les de...). I en un futur voldria ser....
1. NAVEGAR I
NAUFRAGAR EN INTERNET
Tens
connexió a internet: a l’ordinador, al mòbil?
Coneixes
xarxes socials? Estàs en alguna?
Has
tingut problemes en usar-les? T’han
passat publicitat, informació que no
desitjaves, algú que no coneixes ha
intentat contactar? Coneixes algú
que haja tingut problemes amb les
xarxes socials?
T’agrada
penjar-hi fotos o redactar-hi coses
teues? Alguna vegada t’ha molestat que algú haja penjat una foto on tu hi
apareixes?
Fas
servir l’ordinador per buscar informació?
Per redactar treballs de
l’institut?
Saps
utilitzar els recursos per millorar
la presentació i l’ortografia: saps usar un corrector, o un diccionari o una
enciclopèdia en línia? Tens adreces preferides?
2.
EL 9 D'OCTUBRE, LA FESTA DELS VALENCIANS
. Per què es fa festa? Que vol dir commemoració? Quines coses especials se
preparen? Quina importància té recordar
els fets històrics?
.
Saps d’algú que fa de la festa una reivindicació?
què hi ha gent que ixa a carrer de manifestació? Per què ho fan? Què demanen?
. En la tele van dir alguna cosa?
. Tu vas fer alguna cosa especial en casa, amb els amics, en el
poble?
3.
SÓC UN CRAK EN...
A
nivell esportiu anomenen crack un jugador d’una qualitat
extraordinària. Nosaltres farem servir
el mot per designar un expert, o persona molt hàbil en alguna activitat. Segur
que tu eres en crack en alguna habilitat.
Fes-ne un text expositiu.
a) Les raons del meu domini.
Sóc un crack en..
des de quan, per què...
b) Descripció tècnica
La meua destresa consisteix en...
modalitats, elements, anècdotes.
Fes servir algunes paraules
tècniques, una definició i una comparació
c) Satisfaccions, esforços i reptes
M’ha donat moltes satisfaccions
m’ha permés...
faré, tinc projectes
4.
UNA CARTA FORMAL / PERSONAL
A) LA CARTA FORMAL
Busca una carta formal que haja
arribat a casa i subratlla’n les parts essencials de l’estructura:
. encapçalament:
- capçalera
de l’emissor
- població i data. Destinatari (formal)
- salutació o tractament (formal)
. cos:
- introducció
- exposició d’arguments
- conclusió
. peu:
- comiat
- signatura: nom i càrrec
- P.D. postdata
b) LA
CARTA PERSONAL
Redacta una carta a un amic en la qual
el convides a passar en ta casa els dies de falles. Li contes en què consisteix
la festa, quins són els actes principals o els que més t’agraden. Quines altres
coses podeu fer. Si es menja alguna cosa especial....
L’has d’enviar per correu postal a
l’institut
Estructura:
data
Salutació
(Benvolgut, Hola...)
Contigut
Tancament
(salutacions, estem en contacte, fins aviat, una abraçada...)
P.D.
Observacions d’última hora, al final, després d’haver acabat la carta.
A/A
PROFESSOR DE VALENCIÀ
I.E.S.
“Escultor F. Badia”
Camí
de la Creu s/n
46
134 FOIOS ―L’Horta Nord―
5. EXÀMENS DE SETEMBRE AL JULIOL (text
argumentatiu)
En tutoria us han proposat de fer els
exàmens de setembre al juliol, però no tot el món està d’acord. Redacta un
escrit, dividit en tants paràgrafs com parts:
a) El problema i la meua postura
El text ha de partir d’una premissa
acceptada:
- Cal fer una recuperació final.
- Enguany, aquest examen
extraordinari es farà al juliol.
- La teua postura és: com sempre (a Setembre)/ com ara (juliol)
b) Exposició d’arguments:
Exposa, almenys tres arguments a
favor de la teua proposta i dos en contra.
c) Reafirmació de la meua postura.
6.
UNA ENTREVISTA (text conversacional)
Fes
una entrevista seguint les pautes:
A)
PREPARACIÓ
.
Tria la persona a entrevistar (quines
coses interessants pot aportar)
.
tipus d’entrevista: coneixements / experiències
(què sap/ quines reflexions poden
interessar-nos)
.
Qüestionari model (9/15 preguntes):
-
SER (qui és? Nom, ofici, relació amb tu...)
-
FER (què fa?) Ofici, tasca, afició...
-
PENSAR (què pensa del que és, del que fa, com era abans/ara, projectes,
desigs...
B)
L’ENTREVISTA
Cal preparar preguntes de sobra, per després triar les
respostes més interessants; hi ha
preguntes per anar creant ambient.
Intenta
que les preguntes siguen el més obertes possibles perquè les respostes siguen
llargues i informatives.
C)
REDACCIÓ
1.a
Presenta l’entrevistat.
1.b
Digues el motiu per què l’has triat.
1.c
Descriu les circumstàncies de l’entrevista (quan, com...)
2.Qüestionari
de preguntes i respostes.
(Cal haver fet una selecció de les més interessants. I a
l’hora de redactar-les, eliminar repeticions o observacions que no aporten res.)
3.a Tanca agraint a l’entrevistat la seua col·laboració,
3.b Fes una breu valoració de la trobada.
NOTA:
Sempre serà un detall mostrar-li a
l’entrevistat el treball una vegada acabat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada