2n ESO REDACCIONS



2n d’ESO
QUADERN DE REDACCIÓ 14/15

ORIENTACIONS:

Redaccions d’una pàgina.

Cal prestar atenció a:
- la presentació:
. full A4
. a mà i amb bolígraf blau
. el teu nom
. el títol de la redacció
. divisió en paràgrafs
. marges

- la redacció:
. estructura de les oracions: sbj+v+cv
. atenció a la concordança, sobretot en l’ús de pronoms
. ús connectors que enllacen les oracions o els paràgrafs

- el lèxic
. eviteu repeticions (feu servir pronoms o sinònims textuals)
. eviteu barbarismes, o si són imprescindibles, entre cometes 
. reviseu l’ortografia (accentuació, ús de  l’apòstrof, majúscules)

   El títol de la redacció és el proposat, però es pot completar o variar. Les preguntes o indicacions són suggerències sobre el contingut que hem de redactar, no cal fer-es totes, podem fer-ne de noves.

  L’extensió normal, una pàgina dividida entre 3/5 paràgrafs


 0. QUI SÓC, COM SÓC, QUÈ FAIG

El meu nom (sóc/ em diuen).
Tinc més noms (a casa, entre els amics...hipocorístics)
Pense que em va posar així perquè...

Com sóc (alt, prim...). Duc (ulleres, cabell). Els altres (amics, mare...) pensen que sóc (simpàtic, xarraire, tímid, hiperactiu...), però jo em considere...

M’agrada (escoltar música, practicar esport, llegir novel·les de...). I en un futur voldria ser....
1.  NAVEGAR I NAUFRAGAR EN INTERNET

Tens connexió a internet:  a l’ordinador, al mòbil?

Coneixes xarxes socials? Estàs en alguna?
Has tingut problemes  en usar-les? T’han passat publicitat, informació que no desitjaves, algú que no coneixes ha intentat contactar? Coneixes algú que haja tingut problemes amb les xarxes socials?

T’agrada penjar-hi fotos o redactar-hi coses teues? Alguna vegada t’ha molestat que algú haja penjat una foto on tu hi apareixes?

Fas servir l’ordinador per buscar informació? Per redactar treballs de
l’institut?

Saps utilitzar els recursos per millorar la presentació i l’ortografia: saps usar un corrector, o un diccionari o una enciclopèdia en línia?  Tens adreces preferides?

2.  EL 9 D'OCTUBRE, LA FESTA DELS VALENCIANS

. Per què es fa festa?  Que vol dir commemoració? Quines coses especials se preparen?  Quina importància té recordar els fets històrics?

.  Saps d’algú que fa de la festa una reivindicació? què hi ha gent que ixa a carrer de manifestació? Per què ho fan? Què demanen?

. En la tele van dir alguna cosa?

. Tu vas fer alguna cosa especial en casa, amb els amics, en el poble?

3.  SÓC UN CRAK EN...

A nivell esportiu anomenen  crack un jugador d’una qualitat extraordinària. Nosaltres farem  servir el mot per designar un expert, o persona molt hàbil en alguna activitat. Segur que tu eres en crack en alguna habilitat.  Fes-ne un text expositiu. 

a) Les raons del meu domini.
Sóc un crack en..
des de quan,  per què...

b) Descripció tècnica
La meua destresa consisteix en...
modalitats, elements, anècdotes.
Fes servir algunes paraules tècniques, una definició i una comparació
c) Satisfaccions, esforços i reptes
M’ha donat moltes satisfaccions
m’ha permés...
faré, tinc projectes
4.  UNA CARTA FORMAL / PERSONAL

A) LA CARTA FORMAL
Busca una carta formal que haja arribat a casa i subratlla’n les parts essencials de l’estructura:
. encapçalament:
- capçalera de l’emissor
- població i data.  Destinatari (formal)
- salutació o tractament (formal)
. cos:
- introducció
- exposició d’arguments
- conclusió
. peu:
- comiat
- signatura: nom i càrrec
- P.D. postdata

b) LA CARTA PERSONAL
         Redacta una carta a un amic en la qual el convides a passar en ta casa els dies de falles. Li contes en què consisteix la festa, quins són els actes principals o els que més t’agraden. Quines altres coses podeu fer. Si es menja alguna cosa especial....
         L’has d’enviar per correu postal a l’institut

Estructura:
data
Salutació (Benvolgut, Hola...)
Contigut
Tancament (salutacions, estem en contacte, fins aviat, una abraçada...)
P.D. Observacions d’última hora, al final, després d’haver acabat la carta.

A/A PROFESSOR DE VALENCIÀ
I.E.S. “Escultor F. Badia”
Camí de la Creu s/n
46 134 FOIOS  ―L’Horta Nord―


 
5.  EXÀMENS DE SETEMBRE AL JULIOL (text argumentatiu)

  En tutoria us han proposat de fer els exàmens de setembre al juliol, però no tot el món està d’acord. Redacta un escrit, dividit en tants paràgrafs com parts:

a) El problema i  la meua postura
El text ha de partir d’una premissa acceptada:
- Cal fer una recuperació final.
- Enguany, aquest examen extraordinari es farà al juliol. 
- La teua postura és:  com sempre (a Setembre)/ com ara (juliol)

b) Exposició d’arguments:
Exposa, almenys tres arguments a favor de la teua proposta i dos en contra.

c) Reafirmació de la meua postura.

6.  UNA ENTREVISTA (text conversacional)

Fes una entrevista seguint les pautes:

A) PREPARACIÓ
. Tria la persona a entrevistar (quines coses interessants pot aportar)
. tipus d’entrevista: coneixements / experiències
(què sap/ quines reflexions poden interessar-nos)

. Qüestionari model (9/15 preguntes):
- SER (qui és? Nom, ofici, relació amb tu...)
- FER (què fa?) Ofici, tasca, afició...
- PENSAR (què pensa del que és, del que fa, com era abans/ara, projectes, desigs...

B) L’ENTREVISTA
Cal preparar preguntes de sobra, per després triar les respostes més interessants;  hi ha preguntes per anar creant ambient.
Intenta que les preguntes siguen el més obertes possibles perquè les respostes siguen llargues i informatives.

C) REDACCIÓ
1.a Presenta l’entrevistat.
1.b Digues el motiu per què l’has triat.
1.c Descriu les circumstàncies de l’entrevista (quan, com...)
2.Qüestionari de preguntes i respostes.
(Cal haver fet una selecció de les més interessants. I a l’hora de redactar-les, eliminar repeticions o observacions que no aporten res.)
3.a Tanca agraint a l’entrevistat la seua col·laboració,
3.b Fes una breu valoració de la trobada.

NOTA: Sempre serà un detall mostrar-li a l’entrevistat el treball una vegada acabat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada